Svar: Vække til amning

31. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Marie

Jeg ved fra dit første brev, at du er nødt til at supplere din dreng med mme af kop, for at sikre hans mælkebehov og at du gerne vil have, at han fremover kan nøjes med at få mælk fra dig. Derfor vil det være nødvendigt at du ammer ham hyppigt over hele døgnet og det er ikke okay at han sover 4-5 timer uden at få mælk om dagen og at han sover 8 timer om natten er helt uacceptabelt - selvom det naturligvis er dejligt at få sin nattesøvn :)

Han skal som minimum ammes 6 gange i døgnet - det man kalder for hovedmåltider, derudover kan han godt få brystet mere kortvarigt, hvorved han får den vandholdige mælk som slukker tørsten mere. Amning 6 gange i døgnet svarer til hver 4. time og det tælles fra en amning starter og til den næste begynder.

Mange børn vil naturligt have behov for at blive ammet hver 3 time, altså 8 gange i døgnet og det er helt fint.

Hvis han vågner af sig selv efter 2½-3½ time, så er det super, så skal du tage ham op og amme ham, sørge for at han får godt med mælk. Hvis han ikke er vågnet efter 4 timer, så skal du vække ham. Begynd at rumstere lidt omkring ham efter ca 3½ time og se om han så begynder at vågne lidt af dette, hvis ikke så må du pille ...

Annonce

... lidt ved ham og vække ham så han ikke sover så længe at han misser et måltid.

Jvf. mit tidligere brev om at prøve at skrue lidt ned for eftermadningen, så vil du sandsynligvis også opleve at han vågner hyppigere og naturligt sørger brystet hyppigere. Netop derved får du også øget din mælkemængde og kan stille og roligt overgå til kun at amme og ikke længere tilbyde mælk af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Din dreng er stadig så lille at han ingen fornemmelse har for mæthed og sult og det er vigtigt at du vækker ham og søger for at han holdes igang ved brystet og får mælk nok, når han er så lille som han er :)

Hvis du f.eks. har ammet ham om aftnen kl. 20 og han sover godt der og du selv går i seng kl. 23, så vil jeg anbefale at du tager ham op, fylder ham godt op med mælk igen kl. 23 og så kan I begge gå til ro for natten. Hvis han der kan sove 4-5 timer, så er det okay, men det betyder altså at du skal amme ham igen kl. 04 og ikke lade ham sove til klokken er 06 uden at få mælk. Springer han et natmåltid over, vil det være helt relevant at han om dagen bliver ammet med kun 2½ times mellemrum, for at få indhentet det forsømte.

Håber du kan bruge dette videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.