Svar: Vække til amning
31. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Marie
Jeg ved fra dit første brev, at du er nødt til at supplere din dreng med mme af kop, for at sikre hans mælkebehov og at du gerne vil have, at han fremover kan nøjes med at få mælk fra dig. Derfor vil det være nødvendigt at du ammer ham hyppigt over hele døgnet og det er ikke okay at han sover 4-5 timer uden at få mælk om dagen og at han sover 8 timer om natten er helt uacceptabelt - selvom det naturligvis er dejligt at få sin nattesøvn :)
Han skal som minimum ammes 6 gange i døgnet - det man kalder for hovedmåltider, derudover kan han godt få brystet mere kortvarigt, hvorved han får den vandholdige mælk som slukker tørsten mere. Amning 6 gange i døgnet svarer til hver 4. time og det tælles fra en amning starter og til den næste begynder.
Mange børn vil naturligt have behov for at blive ammet hver 3 time, altså 8 gange i døgnet og det er helt fint.
Hvis han vågner af sig selv efter 2½-3½ time, så er det super, så skal du tage ham op og amme ham, sørge for at han får godt med mælk. Hvis han ikke er vågnet efter 4 timer, så skal du vække ham. Begynd at rumstere lidt omkring ham efter ca 3½ time og se om han så begynder at vågne lidt af dette, hvis ikke så må du pille lidt ved ham og vække ham så han ikke sover så længe at han misser et måltid.
Jvf. mit tidligere brev om at prøve at skrue lidt ned for eftermadningen, så vil du sandsynligvis også opleve at han vågner hyppigere og naturligt sørger brystet hyppigere. Netop derved får du også øget din mælkemængde og kan stille og roligt overgå til kun at amme og ikke længere tilbyde mælk af kop.
Din dreng er stadig så lille at han ingen fornemmelse har for mæthed og sult og det er vigtigt at du vækker ham og søger for at han holdes igang ved brystet og får mælk nok, når han er så lille som han er :)
Hvis du f.eks. har ammet ham om aftnen kl. 20 og han sover godt der og du selv går i seng kl. 23, så vil jeg anbefale at du tager ham op, fylder ham godt op med mælk igen kl. 23 og så kan I begge gå til ro for natten. Hvis han der kan sove 4-5 timer, så er det okay, men det betyder altså at du skal amme ham igen kl. 04 og ikke lade ham sove til klokken er 06 uden at få mælk. Springer han et natmåltid over, vil det være helt relevant at han om dagen bliver ammet med kun 2½ times mellemrum, for at få indhentet det forsømte.
Håber du kan bruge dette videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske