Svar: Bearbejdning af ammetraume
30. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære M
Tillykke med at du venter dig igen, det lyder dejligt med en lillesøster i familien :)
Det lyder umiddelbart som om at det er en psykolog du skal tale med, for at bearbejde det traume eller måske snarere den sorg, du har haft i forbindelse med dit sidste ammeforløb
Det vil sandsynligvis være noget du selv skal betale, men du kan spørge din læge, hvorvidt lægen kan henvise dig videre - evt. anbefale en god psykolog i det område hvor du bor.
En ammekonsulent er ikke psykolog, men er uddannet i amning og kan rådgive mødre om de udfordringer som amning giver. Hun kan vurdere dit bryst, brystvorte, mælkedannelse osv. ligesom hun kan se på dit barn, vurdere og undersøge barnets sutteevne osv. Og så ved hun naturligvis en masse om brystets fysiologi, behandling af infektion, sår osv. En ammekonsulent vil altså kunne hjælpe dit med at få etableret og vedligeholdt en amning, men hun vil ikke kunne hjælpe dig med det traume eller den sorg du har - det er en psykolog opgave.
Lige i forhold til amning, så er det som du skriver jo ikke amning for enhver pris. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvad der præcist gik galt sidste gang og hvorfor du havde ammeproblemer - under alle omstændigheder vil det være en ny situation næste gang. Det er et andet barn, du har prøvet at amme før og I kan få en helt anden start. Samtidig har du den fordel, at du har en erfaring med dig om, hvor meget du vil kæmpe og hvad prioriteringer du vil lave og hvor du vil sige fra. Det er et rigtig godt udgangspunkt at have med sig og det er her vigtigt at du lytter til dig selv og til, hvad der føles rigtigt.
Du kan naturligvis få støtte af ammekonsulenten på sygehuset, hvilket hun forhåbentlig også har informeret dig om. Du kan også undersøge om der i sundhedsplejegruppen er en sundhedsplejerske med specialuddannelse i amning og så bede om at få besøg af hende. Hvis du har dårlig erfaring med din tidligere sundhedsplejerske, kan du godt bede om at få en anden denne gang.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske