Svar: Bearbejdning af ammetraume

30. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære M

Tillykke med at du venter dig igen, det lyder dejligt med en lillesøster i familien :)

Det lyder umiddelbart som om at det er en psykolog du skal tale med, for at bearbejde det traume eller måske snarere den sorg, du har haft i forbindelse med dit sidste ammeforløb

Det vil sandsynligvis være noget du selv skal betale, men du kan spørge din læge, hvorvidt lægen kan henvise dig videre - evt. anbefale en god psykolog i det område hvor du bor.

En ammekonsulent er ikke psykolog, men er uddannet i amning og kan rådgive mødre om de udfordringer som amning giver. Hun kan vurdere dit bryst, brystvorte, mælkedannelse osv. ligesom hun kan se på dit barn, vurdere og undersøge barnets sutteevne osv. Og så ved hun naturligvis en masse om brystets fysiologi, behandling af infektion, sår osv. En ammekonsulent vil altså kunne hjælpe dit med at få etableret og vedligeholdt en amning, men hun vil ikke kunne hjælpe dig med det traume eller den sorg du har - det er en psykolog opgave.

Lige i forhold til amning, så er det som du ...

Annonce

... skriver jo ikke amning for enhver pris. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvad der præcist gik galt sidste gang og hvorfor du havde ammeproblemer - under alle omstændigheder vil det være en ny situation næste gang. Det er et andet barn, du har prøvet at amme før og I kan få en helt anden start. Samtidig har du den fordel, at du har en erfaring med dig om, hvor meget du vil kæmpe og hvad prioriteringer du vil lave og hvor du vil sige fra. Det er et rigtig godt udgangspunkt at have med sig og det er her vigtigt at du lytter til dig selv og til, hvad der føles rigtigt.

Du kan naturligvis få støtte af ammekonsulenten på sygehuset, hvilket hun forhåbentlig også har informeret dig om. Du kan også undersøge om der i sundhedsplejegruppen er en sundhedsplejerske med specialuddannelse i amning og så bede om at få besøg af hende. Hvis du har dårlig erfaring med din tidligere sundhedsplejerske, kan du godt bede om at få en anden denne gang.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det hele :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!