Brev:
Eftermiddagslur - 3 år, 1 mdr.
30. marts 2010
Alder:
3 år, 1 mdr.
Eftermiddagslur - 3 år, 1 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig med et spørgsmål angående søvn i forhold til vores store søn. Han er lige blevet 3 år og startet i børnehave. Han vågner ml. 6.30-7.30 om morgenn og går i seng ca 19.30 om aftenen og er det letteste barn at putte, vi synger godnatsang i sengen forudgået af et par historier i sofaen og så siger vi godnat og han falder til ro.
Han har altid haft et godt sovehjerte midt på dagen og sover tit ml. 2-3 timer der. Jeg har altid værnet meget om sengetider og hans middagslur da jeg mener det er vigtigt at han får sovet godt og er udhvilet.
Mit spørgsmål drejer sig om hans eftermiddagslur. Nogle dage især nu hvor han lige er startet i bh sover han op til 3 timer (hvis han bliver hentet og sover hjemme. I bh må de kun sove 1½ time) og falder stadig i søvn om aftenen, men andre dage er det som om han ikke er så træt og siger at han ikke vil sove til middag. Hvis vi alligevel siger han skal og han endelig falder i søvn så kan han godt sove længe, men jeg er i tvivl om vi bare skal droppe den de dage hvor han ikke vil( hvor der går lang tid hvor han bare ligger og kalder) og så lade ham sove de dage hvor han vil?? Det er tit hvis vi er hjemme og han leger med nogen at vi jo afbryder den legeaftale når han skal sove under hans protester og det synts jeg jo også er lidt synd. ...
...
Grunden til at vi også stadig mener at det er godt at han får en lur er at han ellers kan kamme helt over hen på eftermiddagen og blive overstadig, drille ekstra meget og der skal meget lidt til at han græder eller bliver fustreret over ting (fordi han jo er træt) og vi syntes jo også det er synd at han skal skældes ud for forskellige ting han gør, hvis det i bund og grund er fordi vi ikke har sørget for at han får hvilet.
I børnehaven har jeg bedt dem om at ringe hvis han ikke falder i søvn for så kan jeg hente ham og putte ham herhjemme, (er selv på barsel med lillebror på 5 mdr) men det syntes han heller ikke altid er sjovt, så jeg tænker også om jeg så bare skal hente ham (omk 15 tiden) og så lade ham få et lille hvil på vejen hjem hvis han vil det. (så er han jo blevet tilbudt at sove både i bh og i klapvognen eller herhjemme).
Skal man lade det være mere op til ham eller sagt på en anden måde kan han selv vurdere om han er træt i den alder eller skal vi stadig sige at det skal han bare eller hvad er dit forslag??
Ps som sagt vil jeg gøre det der er bedst for ham og selv syntes jeg jo at det er synd hvis vi helt retter os efter ham da han jo så altid ville sige at han ikke vil sove også de dage hvor han ender med at sove 3 timer.
På forhånd tak for dine svar.
Kærlig hilsen
Sara