Svar: Skriger når hun bliver ammet

29. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det lyder som om at din mælkemængde skal øges en lille smule, i hvert fald lyder det som om at din datter bliver lidt sur ved brystet, fordi det ikke løber hurtigt nok til hende.

Når hun slipper, tager fat, prøver at hive og skubbe til brystet, så er det en måde at malke brystet på. Når hun samtidig uden problemer sluger 80-100ml af en flaske, så er det et reelt behov for mælk.

Når hun dier hos dig, så vil der altid være noget at komme efter, der vil være lidt at smage, lidt der gør at hun begynder at sutte. Så sættes der nogle impulser op til din hjerne om at der skal produceres mere mælk og mælken begynder herefter at løbe, det er din nedløbsrefleks der starter. Mange mødre tror at dette kun sker i starten af en amning, men faktisk sker det hele tiden. Hun skal altså sutte lidt, vente på at mælken løber, synke mælken. Sutte igen, vente på at mælken løber og synke mælken.

Hos jer lyder det som om at hun ikke helt har tålmodighed til at vente på at mælken løber, når den første vandholdige mælk er løbet ud og hun skal arbejde lidt ekstra for at få den lidt federe mælk med. Det går ikke hurtigt nok og derfor bliver hun gal.

Dette kan skyldes at hun kender flasken og foretrække den lette vare, men det kan også skyldes at din mælkemængde skal øges en lille smule. Jo mere mælk, jo mere vil det sprøjte ud i munden på hende og jo gladere bliver hun for at ligge der igen ...

Du kan i første omgang prøve at lægge hende til samme bryst, men i tvilingestilling. Det re en måde at snyde hende på, så hun tror hun er lagt til modsatte side ...

Annonce

... og derfor tager fat og dier igen. Start med at lægge hende til brystet i den almindelige stilling og når hun så slipper og er sur, så tager du hende op, bøvser hvis hun vil, og lægger hende så til samme bryst igen - men i tvillingestillingen.

Du kan også gøre det at du med en 1ml eller 2ml engangssprøjte, tager lidt mme eller udmalket modermælk og drypper ind i mundvigene på hende, imens hun ligger ved brystet. På den måde får du hende til at smage at der stadig er masser let tilgængelig mælk at komme efter og hun vil måske tage fat igen. Så når hun slipper så giver du hende lidt lidt ekstra i munden og så tager hun måske fat igen - ligesom du har forsøgt med sutten, forskellen er bare at sutte bliver hun sur på, det er jo en narresut, hun suger men får ikke noget ud af det og bliver derfor mere frustreret :)

Og så kan du naturligvis også overveje om du kan lægge hende lidt hyppigere til eller om du vil malke lidt ud med en brystpumpe for at få stimuleret til lidt mere mælk. Jeg går ud fra at du har nogenlunde styr på dette, da din datter er født meget før tid og du derfor har været sat igang med det helt store udstyrstykke omkring udmalkning :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg vil kort lige nævne at hvis du er begyndt at dyrke motion, har ændret kostvaner, er begyndt at indtage medicin, prævention (p-piller) eller lignende, så kan det også spille ind - både på din mælkeproduktion og også på smagen af din mælk. Det kan også være en årsag til at barnet pludselig vægrer sig ved brystet ...

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder