Svar: Skriger når hun bliver ammet
29. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din mælkemængde skal øges en lille smule, i hvert fald lyder det som om at din datter bliver lidt sur ved brystet, fordi det ikke løber hurtigt nok til hende.
Når hun slipper, tager fat, prøver at hive og skubbe til brystet, så er det en måde at malke brystet på. Når hun samtidig uden problemer sluger 80-100ml af en flaske, så er det et reelt behov for mælk.
Når hun dier hos dig, så vil der altid være noget at komme efter, der vil være lidt at smage, lidt der gør at hun begynder at sutte. Så sættes der nogle impulser op til din hjerne om at der skal produceres mere mælk og mælken begynder herefter at løbe, det er din nedløbsrefleks der starter. Mange mødre tror at dette kun sker i starten af en amning, men faktisk sker det hele tiden. Hun skal altså sutte lidt, vente på at mælken løber, synke mælken. Sutte igen, vente på at mælken løber og synke mælken.
Hos jer lyder det som om at hun ikke helt har tålmodighed til at vente på at mælken løber, når den første vandholdige mælk er løbet ud og hun skal arbejde lidt ekstra for at få den lidt federe mælk med. Det går ikke hurtigt nok og derfor bliver hun gal.
Dette kan skyldes at hun kender flasken og foretrække den lette vare, men det kan også skyldes at din mælkemængde skal øges en lille smule. Jo mere mælk, jo mere vil det sprøjte ud i munden på hende og jo gladere bliver hun for at ligge der igen ...
Du kan i første omgang prøve at lægge hende til samme bryst, men i tvilingestilling. Det re en måde at snyde hende på, så hun tror hun er lagt til modsatte side og derfor tager fat og dier igen. Start med at lægge hende til brystet i den almindelige stilling og når hun så slipper og er sur, så tager du hende op, bøvser hvis hun vil, og lægger hende så til samme bryst igen - men i tvillingestillingen.
Du kan også gøre det at du med en 1ml eller 2ml engangssprøjte, tager lidt mme eller udmalket modermælk og drypper ind i mundvigene på hende, imens hun ligger ved brystet. På den måde får du hende til at smage at der stadig er masser let tilgængelig mælk at komme efter og hun vil måske tage fat igen. Så når hun slipper så giver du hende lidt lidt ekstra i munden og så tager hun måske fat igen - ligesom du har forsøgt med sutten, forskellen er bare at sutte bliver hun sur på, det er jo en narresut, hun suger men får ikke noget ud af det og bliver derfor mere frustreret :)
Og så kan du naturligvis også overveje om du kan lægge hende lidt hyppigere til eller om du vil malke lidt ud med en brystpumpe for at få stimuleret til lidt mere mælk. Jeg går ud fra at du har nogenlunde styr på dette, da din datter er født meget før tid og du derfor har været sat igang med det helt store udstyrstykke omkring udmalkning :)
Jeg vil kort lige nævne at hvis du er begyndt at dyrke motion, har ændret kostvaner, er begyndt at indtage medicin, prævention (p-piller) eller lignende, så kan det også spille ind - både på din mælkeproduktion og også på smagen af din mælk. Det kan også være en årsag til at barnet pludselig vægrer sig ved brystet ...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske