Svar: Barn på vej og tanker om amning

24. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Enhver operation i brystet, vil naturligt have betydning for amning og for hvor vellykket et ammeforløb man kan have. En brystreduktion, som du har fået lavet kan, som du selv er inde på, laves på flere måneder og alt efter om operationsteknikken kan følelsen i brystvorten være øget, være den samme, være mindre eller helt væk.

Hvis operationen har været udført sådan at der mellem brystvorten hele tiden har været en kobling mellem mælkegange, nerver og blodforsyning, så er sandsynligheden for at man kan amme større, end hvis brystvorten har været skåret helt af.

Der er dog igen tvivl om at det stort set altid vil kræve en ekstra indsats at amme, når man er brystopereret og det kræver både tid, overskud, lyst og opbakning - og man skal ville det og prioritere det højt.

Det er korrekt at det kan gøre det lettere at amme anden gang, fordi du trods alt første gange både har haft din datter lagt til, men også fordi du der har stimuleret med en brystpumpe. Det gør ofte at mælken løber hurtigere til og brystet virker 'mere parat' anden gang - det er måske det du mærker allerede nu i graviditeten.

Nogle gange sker det, at kvinder som er brystreduceret og hvor brystvorten har været adskilt fra brystet, ikke danner mælkeudførselsgange nok igen efterfølgende. Det betyder at de danner masser af mælk og mor får store mælkefyldte bryster, men mælken kan ikke rigtig komme ud. Det skal man naturligvis være opmærksom på, med den operation du har fået lavet. Det behøver altså ikke være problemer med at danne mælk, problemet kan være at få mælken ud til barnet.

Det er dog et forsøg værd og da du lyder til at have lyst til at give det en chance, så synes jeg naturligvis at du skal gøre det. Men indstil dig på at du måske ikke vil kunne amme fuldt - det behøver du jo heller ikke, det kan jo være dejligt f.eks. at kunne amme om natten eller amme hvis I engang imellem er ude og du har brug for lidt hurtigt at kunne lægge til og ved ...

Annonce

... siden af dette kan lillebror så få flaske. Det kan også være at det viser sig at han bare stortrives på din mælk og amningen kører og så er det jo fint - og så kan det også være, at det bare ikke lykkes, men så har du prøvet og så er det jo også helt okay :)

En suttebrik vil normalt ikke være nogen god idé, fordi den forhindrer barnet i at arbejde tilstrækkeligt med brystet, som jo i forvejen kan være svær at få mælk ud af ... Dertil kommer at din brystvorte vel ikke er svær at få fat i - en brik bruges normalt til indadvendte brystvorter.

Du vil sandsynligvis allerede i graviditeten skulle tale med jordemoderen omkring amning, en sådan samtale plejer at ligge når man i 28-29 graviditetsuge. Det vil her være rigtig godt, hvis jordemoderen kunne lave en 'ammejournal', hvor du beskriver dine ønsker og man derfor med det samme allerede på fødegangen og når I kommer på barselsgangen kan få den ekstra støtte som er nødvendig - alt efter hvad du nu har lyst til.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det betyder også at man f.eks. ikke vil gå ind og give lillebror flaske, men måske i stedet vil give ham mælk af en kop eller mælk på en sprøjte, hvor det dryppes ind i hans mundvige, fordi man ved at amningen ikke skal forstyrres af teknikken med at sutte på en flaske. Det kan jo godt være at han har behov for at få ekstra mælk og så skal han naturligvis have det - men der er flere måder at kunne få dette på, hvor man samtidig støtter op om din amning.

Hvor meget du skal kæmpe for amning må vi se når tid er. Der skal jo to til at få det til at fungere, det afhænger også af hvordan din dreng er til at sutte. Måske har han problemer med det, måske har han bare et kæmpe vacuum og sidder på dig som en lille sugemalle ... Det har alt sammen betydning for hvordan det kommer til at gå - det tager vi til den tid :)

Det er dejligt at Fiona glæder sig og forsøger at følge med i det hele - det er et rigtig godt udgangspunkt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre