Barn på vej og tanker om amning

24. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Barn på vej og tanker om amning

Hej Helen.

Vi har nu fortalt Fiona at hun skal være storesøster og hun er indtil videre(!) meget glad og stolt, spørger meget til lillebror, snakker med ham og leger i det hele taget med tanken om at skulle være storesøster. Vi forsøger at lade hende snakke, iagttager hende uden at styre snakken for meget, svarer på hendes spørgsmål og læser bøger om emnet, men der er jo stadig godt 4 måneder til han skulle komme ud:-) Så vi forventer også at interessen aftager lidt efterhånden og at reaktionen når han så kommer selvfølgelig bliver en anden...

Mit spm drejer sig egentlig slet ikke om Fiona, men om den lille ny. Jeg blev for 13 år siden brystreduceret (den "gl.dags" operation hvor brystvorten blev skåret i og flyttet) og selvom jeg fik ekstra hjælp de første dage efter Fiona blev født til at etablere amning lykkedes det ikke. Dels kunne hun ikke få ordentlig fat, dels var hun meget sulten og vi blev nødt til at give hende erstatning for selvom jeg sad med pumpen hver 2.-3. time de første 14 dage lykkedes det aldrig at få mere end 10-20 ml ud af hvert bryst per gang efter en halv times "slid"...

Egentlig havde jeg det fint med at gå over til flaske efter 3 ugers intens forsøg med pumpe - hun blev aldrig lagt ordentligt til og vi ...

Annonce

... fokuserede på fordelene ved flasken og var jo også forberedt på, at det ikke var sikkert det kunne lykkes.

Så umiddelbart havde jeg tænkt ikke at give amningen en chance ved et evt barn nummer 2, men nu hvor jeg kan mærke liv og de forandringer, der sker med min krop, ser det anderledes ud... Dels har mine bryster forandret sig meget - det gjorde de ikke under første graviditet - og jeg har læst at man generelt producerer mere mælk per graviditet. Dels er jeg overbevist om at amningen ville kunne lykkes bedre hvis fokus bliver at få barnet lagt ordentligt til (evt med suttebrik hvis mine brystvorter ikke "duer") - jeg tror selv på at jeg bedre vil kunne give mig hen til amningen end en pumpe.

Har du nogen erfaring med bryst-reducerede kvinder og amning? Og hvor lang tid synes du jeg skal give det? Hvordan pokker undgår man flaske hvis der nu ikke kommer nok de første mange dage (Fiona var så sulten og lidt til den lille side ved fødslen, så sygeplejerskerne rådede os til at give flaske allerede første nat)? Og er det helt urealistisk at give det en ordenlig skalle når vi også har Fiona at tænke på denne gang? Pyha, mange spm som sædvanligt, men jeg ved du fornemmer hvor jeg vil hen:-)

Ser frem til at høre dine tanker - på forhånd tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far