Brev:
Barn på vej og tanker om amning
24. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Barn på vej og tanker om amning
Hej Helen.
Vi har nu fortalt Fiona at hun skal være storesøster og hun er indtil videre(!) meget glad og stolt, spørger meget til lillebror, snakker med ham og leger i det hele taget med tanken om at skulle være storesøster. Vi forsøger at lade hende snakke, iagttager hende uden at styre snakken for meget, svarer på hendes spørgsmål og læser bøger om emnet, men der er jo stadig godt 4 måneder til han skulle komme ud:-) Så vi forventer også at interessen aftager lidt efterhånden og at reaktionen når han så kommer selvfølgelig bliver en anden...
Mit spm drejer sig egentlig slet ikke om Fiona, men om den lille ny. Jeg blev for 13 år siden brystreduceret (den "gl.dags" operation hvor brystvorten blev skåret i og flyttet) og selvom jeg fik ekstra hjælp de første dage efter Fiona blev født til at etablere amning lykkedes det ikke. Dels kunne hun ikke få ordentlig fat, dels var hun meget sulten og vi blev nødt til at give hende erstatning for selvom jeg sad med pumpen hver 2.-3. time de første 14 dage lykkedes det aldrig at få mere end 10-20 ml ud af hvert bryst per gang efter en halv times "slid"...
Egentlig havde jeg det fint med at gå over til flaske efter 3 ugers intens forsøg med pumpe - hun blev aldrig lagt ordentligt til og vi fokuserede på fordelene ved flasken og var jo også forberedt på, at det ikke var sikkert det kunne lykkes.
Så umiddelbart havde jeg tænkt ikke at give amningen en chance ved et evt barn nummer 2, men nu hvor jeg kan mærke liv og de forandringer, der sker med min krop, ser det anderledes ud... Dels har mine bryster forandret sig meget - det gjorde de ikke under første graviditet - og jeg har læst at man generelt producerer mere mælk per graviditet. Dels er jeg overbevist om at amningen ville kunne lykkes bedre hvis fokus bliver at få barnet lagt ordentligt til (evt med suttebrik hvis mine brystvorter ikke "duer") - jeg tror selv på at jeg bedre vil kunne give mig hen til amningen end en pumpe.
Har du nogen erfaring med bryst-reducerede kvinder og amning? Og hvor lang tid synes du jeg skal give det? Hvordan pokker undgår man flaske hvis der nu ikke kommer nok de første mange dage (Fiona var så sulten og lidt til den lille side ved fødslen, så sygeplejerskerne rådede os til at give flaske allerede første nat)? Og er det helt urealistisk at give det en ordenlig skalle når vi også har Fiona at tænke på denne gang? Pyha, mange spm som sædvanligt, men jeg ved du fornemmer hvor jeg vil hen:-)
Ser frem til at høre dine tanker - på forhånd tak!