Svar: Ammestop og sove igennem

21. marts 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg vil starte med at skitsere en dagsplan som den kan se ud til en pige på 8 måneder:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk bløde frugt i hånden at sutte på, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med godt kogte pastaskruer, små stykker af en frikadelle eller lignende, suppleres yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grønsager, sovs af forskellig slags - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, ris med sur-sød-sovs, laks fra ovnen, fiskefrikadeller, rødspættefiletter osv. Hvad I nu får - naturligvis i en konsistens hun kan kapere, der skal stadig være mos og så lidt i små stykker og lidt til hænderne selv at sidde med. Vand af kop.

Suppleres evt. med en godnatgrød, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.

Hvis hun spiser og ammes som beskrevet her, så er hun fuldt dækket ind og behøver ikke yderligere mælk om natten. Amning aften og sen aften + ofte også tidlig morgen, har de fleste børn dog behov for.

Om en månedstid vil du kunne skære en af amningerne væk, så hun kun ammes 3 gange dagligt. Det vil ofte være amningen inden middagslur der ryger eller amning sen aften eller tidlig morgen. I 10 måneders alderen vil 2 amninger (eller flasker) være passende og det vil være sådan, at hvis du ikke ammer, så skal hun have flaske i stedet for.

Hun kan naturligvis også tilbydes mme af en kop, men for de fleste børn vil være svært at dække deres behov for mælk, hvis de ikke ammes. Lige nu skal du regne med at hun hos dig får ca 600ml modermælk dagligt og de to amninger i 10 måneders alderen vil sandsynligvis give hende ca. 400ml - hos nogle lidt mindre, hos nogle mere. Det samme gælder, hvis hun får flaske, så skal hun af den drikke ca 400ml når hun er 10 måneder for at få jernbehovet dækket.

Hvis du vil gå over til at give flaske nu, så bør du altså erstatte en amning af gangen med flaske og netop at trappe over på flasken på denne måde vil være godt. Både fordi dine bryster får en chance for at følge med og du undgår brystbetændelse (det kan du få hvis du stopper fra den ene ...

Annonce

... dag til den anden), men det vil også være en god overgang for din datters tarmsystem.

En flaske dagligt kunne evt. være sen aften, hvor hun vil kunne spise den mere eller mindre i søvne. Far kan evt give den og det gør at du får mulighed for pludselig at gå tidligt i seng og sove til næste morgen tidlig, hvor du så kan amme igen.

Som du beskriver jeres tider, kunne du / I måske forsøge med amning kl. 19.30-20, give en flaske kl. 22.30-23 når hun vågner og så kan du amme hende kl. 03, hvor hun vågner igen - tiderne kan så rykkes lidt i takt med at hun vender sig til flasken og begynder at spise mere i løbet af dagen og brystet vænnes fra :)

Det er fornuftigt at I sover hver for sig, så din datter ikke ligger foran mælkebaren hele natten, det gør det naturligvis sværere for hende at undvære din mælk. Tag en t-shirt på, så hun ikke kan finde brystet selv, hvis I sover sammen. Far kan med fordel tage over, hvis det kun er tryghed hun søger. Hun kan putte sig ind til ham, men han kan af gode grunde ikke amme. En god løsning, hvis det er tryghed hun søger, fordi hun så får dette af far og derfor også lærer at undvære mor og dermed lærer bedre at sove for sig selv på sigt ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Også far kan være god, hvis der skal introduceres en flaske, fordi han ikke forbindes med amning.

Hvis hun kun vil brystet, så kan du være nødt til at give hende det. Men i første omgang prøve om du kan få hende lullet videre i søvnen uden at give hende noget - heller ikke vand. Er det kun brystet der dur, så må hun have det men du skal så trække brystvorten til dig, så hun ikke fylder sig med mælk.

Tag hende over til dig, læg dig med hende og giv hende brystet, hold dine hænder på hendes hofter, vug hende stille imens hun ligger hos dig, hold hendes hænder, kærtegn hende lidt osv. Lirk brystet ud af hendes munden, higer hun efter det, så giv hende det igen, men bliv ved med at nusse, berolige og betrygge på anden vis og træk så brystvorten til dig. Så hun hele tiden kun lige får lov til at blive beroliget og ikke får lov til at fylde sig med mælk. Samtidig sættes dine beroligende hænder, et stille "sshh-ssshh" i stedet. Tanken er at du på sigt ikke behøver give hende brystet mere, men i stedet kan nøjes med netop kærtegn og beroligende hænder for at få hende til at sove videre.

Put hende tilbage i egen seng igen, så hun ikke ligge og dufter din mælk. På sigt vil den beroligende berøring osv. som du har sat i stedet for brystet kunne virke - uden at du overhovedet behøver at flytte hende frem og tilbage. Hun kan blive i sin seng og du i din :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder