Svar: Antal amninger / flasker pr døgn
19. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Det lyder som om at din datter får præcis den mælk hun har behov for og du ammer hende jo faktisk 6 gange på et døgn, som jeg læser dit brev. Hun får 4 store ammemåltider og derudover 2 mindre amningerne, hvor hun spiser kortvarigt - det lyder super fint!
Det er sådan at mælken består af flere forskellige dele og den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Din datter spiser sandsynligvis de lidt mindre brystmåltider, i løbet af dagen, når hun er fyldt op med skemad. Det er helt normalt og helt naturligt, fordi hun jo så netop får slukket tørsten efter at have spist rigtig mad. Den lidt vandholdige mælk giver hende altså lidt ekstra væske ud over den mængde vand hun er i stand til at drikke af en kop.
Det er helt naturligt at behovet for brystet og varigheden af amning nedsættes i takt med at hun begynder at spise mere og mere rigtig mad. Men tilbuddet skal netop være der og så er det fint, at din datter tager imod og nogle gange spiser meget, andre gange spiser mindre - hun lyder til at have en fin evne til at kunne regulere sit behov selv :)
Hvis man giver flaske, så skal disse gives på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme og hun vil her på samme måde naturligt spise mindre af flasken efter frokost og inden middagsluren end hun f.eks. vil om aftenen, hvor hun fylder sig lidt ekstra op til natten.
Jeg har tidligere sendt dig en plan med plads til netop 6 amninger og også skemad. Den skulle meget gerne give dig et billede af, hvordan du får plads til begge dele :)
Rigtig meget held og lykke, håber ovenstående giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske