Svar: Hun vil ikke lægges til
15. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Kære A
Når børn presses til brystet, hvilket man jo meget let kan komme til, så sker det desværre at barnet afviser brystet fuldstændig. Samtidig gør det at man giver flaske, at barnet bliver vænnet til at drikke mælk på en let måde. Det at spise af en flaske kræver en anden teknik end at spise ved brystet og mælken flydere lettere til barnet og kommer med det samme. Ved brystet skal barnet arbejde, malke for at få mælken ud og hvis barnet er vænnet til at spise på 'den lette' måde, så kan man af den grund også risikere at barnet foretrækker flasken og afviser brystet.
Derudover lyder det som om at din mælkemængde stadig ikke er tilstrækkelig til at dække din datters behov og hun skal således have en god portion tålmodighed for at spise hos dig og få lidt mælk og derefter få ekstra mælk på flaske ...
For at stimulere til mælk er det vigtigt at barnet vil die på brystet, man kan godt bruge en brystpumpe, men kun i kortere tid, det er nødvendigt at barnet kommer til brystet ellers vil man normalt ikke kunne opretholde en sufficient mælkemængde. Brystpumpen er dog rigtig god til at stimulere i nogle uger og når mælken så er dannet, kan man håbe på at barnet så vil die - så længe din datter rent faktisk tager brystet om natten og når hun halvsover er der håb forude.
En elektrisk brystpumpe eller malkemaskine som man lejer vil normalt være bedre end dem man køber i håndkøb. Det er en større maskine, der er større motor og samtidig vil man kunne leje et dobbeltaggregat. Det vil sige muligheden for at malke ud på begge bryster samtidig. Det har stor betydning for mælkedannelsen og kan faktisk øge mælkeproduktionen med op til 60%.
Det er rigtig godt at du får ca 40ml mælk ud. Det viser jo at du fint kan producere mælk, at du har noget at give hende. Men med den alder hun har nu, er hendes behov noget større end dette. Hendes behov for mælk afhænger af hendes vægt. Hendes døgnbehov er 1/6 af hendes vægt og vejer hun f.eks. 6000g, så vil hendes døgnbehov være på 1000ml mælk. Hvis dette fordeles ud på 6-8 måltider dagligt, så skal hun altså drikke 125-170 ml af gangen. Der skal altså stadig stimuleres en del, for at du når op på at kunne dække halvdelen af hendes behov ... jeg siger det ikke for at gøre dig ked af det, men for at fortælle dig at du virkelig skal arbejde på det.
At kunne producere mælk og få en amning til at fungere godt afhænger af rigtig mange faktorer. Det har f.eks. betydning hvordan fødslen er forløbet, om det har været en hård fødsel eller meget hurtig fødsel. Om hun blev lagt til brystet lige efter fødslen eller om hun og du blev adskilt fordi du f.eks. fødte ved kejsersnit. Det har noget at sige i forhold til produktionen af mælk, hvor hurtigt og hvor meget dit bryst er blevet stimuleret.
Det betyder også noget hvor tit du ammer hende. Det er nemlig hyppigheden af amning der øger din mælkeproduktion. Jo hyppigere du lægger til jo mere mælk. Det vil sige at det giver mere mælk at amme hende hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke ekstra mælk at amme hende i 40 minutter i stedet for i 20 minutter ...
Derfor er det vigtigt at du starter med at amme hende, sørger for at hun spiser effektivt, er vågen og dier energisk, når hun ligger ved brystet. Når hun så begynder at blive urolig og du fornemmer at der ikke rigtig er så meget mere at komme efter, så giver du hende modermælkserstatning, så hun bliver fyldt op og falder til ro. Hun skal altså starte med at amme og stimulere dig og så skal hun fyldes op med mme i forbindelse med amning og derefter sove, indtil hun så vågner og skal ammes igen.
Det har også betydning om hun bruger sut og hvornår du tilbyder hende sutten. Det er sådan at børn der bruger sut i gennemsnit dier en gang mindre i døgnet på brystet. Det er helt okay, hvis man har et barn der dier 10 gange i døgnet og tager rigtig godt på, men har man et barn som ikke tager nok på og som ikke dier så meget, som man kunne ønske eller et barn, som helst skal stimulere brystet og ikke sutten, så skal man være meget påpasselig med at bruge sut.
Hvis du giver hende sut, så er det derfor vigtigt at tilbyde den efter hun har både ammet og fået mme. Sutten gives der, hvor hun lige har behov for at sutte lidt for at falde i søvn. Det er vigtigt at den ikke gives, for at holde hende hen - på puslebordet f.eks. inden hun skal ammes.
Nogle bruger sutten i forbindelse med amning, for at få barnet roligt ved brystet. Sutten lirkes ud og brystvorten lirkes ind - det er også okay. Men i stedet kan man f.eks. dryppe lidt mælk ind i mundvigene af barnet, så hun kan mærke at der er noget at komme efter og derfor tager fat og dier ved brystet. Det kan være en måde du om dagen, kan få hende til at spise mere hos dig.
så prøv om du kan få hende til at die ved brystet, suppler derefter med mme og put hende. Sæt dig så med brystpumpen og malk ud inden du skal amme igen. Altså forsøg at malke ud midt imellem to amninger. Hvis hun afviser brystet fuldstændig, må du stimulere og malke ud med maskinen i stedet. Den udmalkede mælk kan din datter naturligvis få i stedet for mme. Se min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Derudover er det en fordel at du ammer om natten. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor er natamning især vigtigt, hvis man vil øge sin mælkeproduktion.
Prøv også i løbet af dagen, at lægge dig med hende, gerne på din nøgne brystkasse, så hun kan dufte dig og din mælk. Ikke presse hende, bare lade hende ligge og fornemme dig og se om hun så måske begynder selv at søge lidt mod brystet igen.
Man kan købe ammete i helsekostbutikker. Der er dog forskellige meninger om disse, nogen mener de fremmer mælkedannelsen, andre oplever ingen forskel og man skal være opmærksom på at der i visse urteteer er urter, som kan give barnet mavekneb.
Nogle kvinder har en langsom nedløbsrefleks og her kan man nogle gange behandle med syntocinonspray. Det udskrives af lægen på recept og man tager et pust i hvert næsebor, hvorefter mælken løber lettere. Det kræver dog at der er mælk nok, hvis det skal have effekt - det danner ikke mælk, men stimulerer nedløbsrefleksen.
Nogle kvinder har også effekt af at få en behandling med primperan. Undersøgelser har vist at Primperan har en positiv effekt på prolaktinniveauet (det mælkestimulerende hormon) og mælkeproduktionen. Man tager præparatet som en kur, hvor du tager 10 mg x 3 dgl i 5-10 dage. Hvis der er positiv effekt, vil den vise sig efter ca 2 døgn.
Når man stopper med Primperanen vil mælkemængden kunne falde igen og derfor er det vigtigt at barnet efterfølgende spiser hos mor, for at mælkeproduktionen opretholdes.
Både syntocinonspray og Primperan skal haves på recept hos egen læge og det anbefales ikke at man tager i det i længere tid. Derudover anbefales Primperan ikke til kvinder med tendens til depression.
Det er også vigtigt at du lægger til i forskellige ammestillinger, da din datter stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan hun ligger ved brystet. Prøv derfor at variér mellem den traditionelle stilling og tvillinge stilling om dagen og læg dig ned og am liggende om natten.
Du skal også vide at man kan bruge det der hedder et "hjælpe-bryst" eller lactaid system. Det er en lille anordning, hvor man har en tynd sonde siddende ved brystvorten og igennem sonden løber så mælken ned til barnet. Samtidig ligger barnet så og dier på vorten og oplever således at få mælk fra brystet samtidig med at barnet faktisk også stimulerer brystet. Mælken kan komme fra en speciel pose eller fra en flaske, som man har stående ved siden af sig.
Som du kan høre er der rigtig mange ting man kan gøre. Hvor meget du skal kæmpe endnu kan jeg ikke helt vurdere. Det lyder på mig som om at du har besluttet at give det en ekstra chance og at det er vigtigt for dig at prøve en sidste gang. Men jeg synes også du skal acceptere, hvis det så ikke lykkes dig nu. Som det er lige nu, så ammer du hende jo lidt en gang imellem og det er bedre end ingenting. Med den alder din datter har, så synes jeg virkelig du skal overveje hvor meget du vil kæmpe og man kan faktisk godt stille spørgsmålstegn ved hvor meget der vil virke nu ... - det skal dog ikke forhindre dig i at prøve, hvis det er vigtig for dig. Det er også vigtigt at kunne komme sig over den sorg ikke at kunne amme, netop ved at kunne sige til sig selv "jeg gjorde hvad jeg kunne".
Det er vigtigt at du også nyder barslen og de første måneder. Det kan meget hurtigt ende med at blive en kamp, hvor alt går op i bryster, umalkning og grædende barn (og grædende mor) og det har ingen af jer jo glæde af. Det er ikke det, som er meningen med barsel... Lykkes det ikke, så skal du ikke fortvivle - du er stadig den bedste mor for din lille pige, selvom amningen ikke lykkes. Det vigtigste er trods alt at hun tager på, udvikler sig og har det godt :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske