Svar: Fra amning til flaske - hvordan?

12. marts 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg kan godt forstå du er lidt bekymret, for det er normalt meget svært at få et barn på 5-6 måneder til at tage flaske, hvis man ikke har arbejdet fast på dette tidligere. Med den alder jeres datter har nu, er hun jo meget bevidst og vil naturligt vælge den ægte vare, hvilket man jo ikke kan fortænke hende i ...

Hun vil naturligt have brug for 6 amninger i døgnet de næste par måneder - altså ligesom hun får nu. Og er du der ikke til at amme hende, så skal hun have flaske i stedet, på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme. Hvis hun ikke får flaske, vil hun naturligt skulle dække sit behov for mælk når du er hjemme og det betyder at du selvfølgelig sagtens vil kunne amme hende tilstrækkeligt og dermed sikre hendes mælkebehov ved dig - men det vil ødelægge din nattensøvn og det er du nok ikke så glad for, når du samtidig skal op og møde på arbejde næste dag ...

I kan forsøge lidt forskellige ting for at få hende til at tage flaske. Det første er at du prøver at malke ud, så hun får din mælk på flaske. Det kan hjælpe hvis det er smagen af mme hun protesterer over og det kan lære hende at tage imod flasken og vende sig til at sutte på den.

Teknikken, måden man spiser af flaske og bryst er vidt forskellig, så hendes afvisning af flaske kan også skyldes at hun ikke kan finde ud af det. Her kan det hjælpe at skifte til en anden type flaske sut og det er min erfaring at de elastiske flaskesutter ofte hjælper her. Det kan være Tommy Teepee eller Pigeon, de laver blandt andet dette. Nogle gange hjælper det også at prøve med en flad, ventilmodel i naturgummi ...

Det kan være en god idé at far giver flaske, fordi han ikke forbindes med amning.

Det kan være en god idé at give flasken sen aften, hvor hun måske kan spise den mere eller mindre i søvne og derved vende sig til den.

Det kan prøve at give lidt kogt vand, evt. med lidt sukker, for at finde ud af at om det er smagen eller flasken der er problemet.

Hvis det er smagen kan det være en god idé at ...

Annonce

... komme lidt sukker i mme, så den får lidt sødme. 1 tsk sukker i 100ml mme er fint, det kan så trappes ud hen af vejen.

Det kan også være en god idé at prøve med forskellige typer af mme, da de smager meget forskelligt og hun kan måske bedre lidt noget end noget andet.

En plan for dagen til et 6 måneders barn, hvor far skal kunne give flaske ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: Frugtmos (evt. jerntilskud, hvis hun ikke får min. 400ml mme dagligt skal hun have jern), frisk blød frugt i hånden at sutte på.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og i 6 måneders alderen begyndes med kogt kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Flaske og puttes til middagslur 13.30 som nu

Eftermiddag 16: Ammes, når mor kommer hjem og tilbydes her også lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes her med kød eller fisk i mosen, brødskorper i hænderne, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske som gives mere eller mindre i søvne og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Hun skal være 7 måneder før f.eks. formiddagsamningen kan erstattes af et mellemmåltid. Normalt vil 4 amninger eller flasker være passende i denne alder ... så der er altså noget tid inden skemad kan erstatte mælk og derfor er flasken god at arbejde på :)

I skal gøre det til en fast del af dagen, det kan i første omgang være at give hende flaske sen aften kl. 23-24, for at som hun vil acceptere den når hun sover. Men ellers vil det være godt at erstatte en amning af gangen med flaske, også så din krop får en chance for at følge med.

Det vil sige at nu hvor du ammer 6 gange dagligt, så skal du skære ned til at amme 5 gange og give flaske 1 gang. Derefter skære ned og amme 4 gange og give flaske 2 gange osv. indtil du rammer det som vil være passende for jer alle tre :)

Rigtig meget held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder