Brev:
Fra amning til flaske - hvordan?
12. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Fra amning til flaske - hvordan?
Hej Helen
Jeg har læst din brevkasse fra sidelinien og har mange gange fået svar på aktuelle problemstillinger hos os. Nu har jeg brug for din hjælp til at få lavet en plan over hvordan vi skal gå fra fuld amning af vores datter til flaske, når jeg starter på arbejde når hun fylder 6 mdr.
Vores pige var ved fødslen 3700 gr/ 51 cm. Da hun fyldte 4 mdr. var hun 7500gr/ 65 cm. I dag er hun fem måneder og trives forsat fint. Jeg har ammet hende fuldt ud hele tiden, vi har enkelte gange forsøgt halvhjertet med en flaske men den har hun afvist.
Da hun fyldte fire måneder gik jeg i gang med at give hende risgrød som jeg rører op med lidt frugtmos. Hun har tager fint imod grøden, vil gerne spise af den, stadigt kun nogle få teskefulde, så det udgør endnu ikke et fuldt måltid. Jeg er også begyndt at præsentere hende for grøntsagsmos til aften. Den syntes hun dog ikke så godt om. Hun drikker fint vand af kop.
Hun har sovet rigtig godt siden hun var få uger gammel. En dag hos os ser nogenlunde sådan ud..
Kl 6.00 – ammes længe og står op
Kl. 8.30 – ammes længe og sover ca 2 timer fra 9-11
Kl. 11.30 – får grød, en lille ammetår umiddelbart derefter
Kl. 13.30 – ammes længe, evt. en lille lur i min arm
Kl. 15.30 – ammes og sover derefter ca 1 time
Kl. 17.30 tilbydes grøntsagsmos / en ammetår
Kl. 19 – ammes længe – sover til næste morgen
Der kan være nætter hvor hun vågner midt på natten og bliver ammet, og der kan være dage hvor hun vågner kl. fem og ikke vil sove igen.
Om en månede stopper min barsel og hendes far tager over og holder barsel de næste tre måneder.
Vi har brug for hjælp til at få lavet en plan for hvordan vi gå fra amning til fast føde og flasker. Jeg er lidt fortvivlet over hvordan det skal gå. Hun har ikke villet have flasken de få gange vi har forsøgt, og grøden udgør endnu ikke et måltid for hende. Jeg kunne godt tænke mig at blive ved med at amme hende til natten og evt. om morgenen. Jeg er også bekymret for om vi allerede er for sent ude i forhold til at få reguleret mælkeproduktionen, da jeg har været lidt plaget af brystbetændelser.
De bedste hilsner
en lidt bekymret mor