Fra amning til flaske - hvordan?

12. marts 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Fra amning til flaske - hvordan?

Hej Helen

Jeg har læst din brevkasse fra sidelinien og har mange gange fået svar på aktuelle problemstillinger hos os. Nu har jeg brug for din hjælp til at få lavet en plan over hvordan vi skal gå fra fuld amning af vores datter til flaske, når jeg starter på arbejde når hun fylder 6 mdr.

Vores pige var ved fødslen 3700 gr/ 51 cm. Da hun fyldte 4 mdr. var hun 7500gr/ 65 cm. I dag er hun fem måneder og trives forsat fint. Jeg har ammet hende fuldt ud hele tiden, vi har enkelte gange forsøgt halvhjertet med en flaske men den har hun afvist.

Da hun fyldte fire måneder gik jeg i gang med at give hende risgrød som jeg rører op med lidt frugtmos. Hun har tager fint imod grøden, vil gerne spise af den, stadigt kun nogle få teskefulde, så det udgør endnu ikke et fuldt måltid. Jeg er også begyndt at præsentere hende for grøntsagsmos til aften. Den syntes hun dog ikke så godt om. Hun drikker fint vand af kop.

Hun har sovet rigtig godt siden hun var få uger gammel. En dag hos os ser nogenlunde sådan ud..

Kl 6.00 – ammes længe og står op
Kl. 8.30 – ...

Annonce

... ammes længe og sover ca 2 timer fra 9-11
Kl. 11.30 – får grød, en lille ammetår umiddelbart derefter
Kl. 13.30 – ammes længe, evt. en lille lur i min arm
Kl. 15.30 – ammes og sover derefter ca 1 time
Kl. 17.30 tilbydes grøntsagsmos / en ammetår
Kl. 19 – ammes længe – sover til næste morgen

Der kan være nætter hvor hun vågner midt på natten og bliver ammet, og der kan være dage hvor hun vågner kl. fem og ikke vil sove igen.
Om en månede stopper min barsel og hendes far tager over og holder barsel de næste tre måneder.

Vi har brug for hjælp til at få lavet en plan for hvordan vi gå fra amning til fast føde og flasker. Jeg er lidt fortvivlet over hvordan det skal gå. Hun har ikke villet have flasken de få gange vi har forsøgt, og grøden udgør endnu ikke et måltid for hende. Jeg kunne godt tænke mig at blive ved med at amme hende til natten og evt. om morgenen. Jeg er også bekymret for om vi allerede er for sent ude i forhold til at få reguleret mælkeproduktionen, da jeg har været lidt plaget af brystbetændelser.

De bedste hilsner
en lidt bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder