Søvnfaser - 2 mdr.

13. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvnfaser - 2 mdr.

Hej Helen

Nu blev det min tur til at skrive til dig.

Først vil jeg fortælle, at jeg har haft utrolig glæde af din brevkasse i de første uger efter ankomsten af min datter.

Min datter er nu 9 uger og det går generelt godt. Efter en svær start med en slem bristning og en amning der ikke rigtig ville går det godt nu. Jeg er fysisk ovenpå igen og amningen kører. Måtte holde pause i 3 uger hvor jeg malkede ud og gav flaske. Nu ammer jeg fuldt og det går rigtig godt.

Vi har fået en pige med stort temperament og en pige som er meget sensitiv. Vi har lige skulle finde ud af hvordan vi taklede dette overfor familiebesøg og et ellers travlt familieliv med to store halvsøskende. Det går også bedre nu.

Mit spørgsmål går på hvornår man kan regne med at de selv kan komme igennem de forskellige søvnskift?

Min datter har uroligt svært ved at selv at komme igennem det og skal hjælpes hver gang med sutten lidt vuggen osv. Det er værst når hun står udenfor og sover... og ingenting om natten. Der klare hun det selv... Hvad sker der når hun står udenfor?

Jeg har den sidste uge arbejdet intenst med at lære hende at stå ude. Hun har indtil nu stået i vores bryggers, men da det er vores eneste indgang er det ikke holbart i længden.

Min rytme med putning er således.

Jeg tilbyder hende lidt at spise ...

Annonce

... og har selvfølgelig tjekket at hun er tør. Hun putter ved mig med sin sut og falder relativt nemt til ro. Jeg sidder gerne stille med hende. Når jeg kan høre vejrtrækningen er rolig og hun faktisk sover får hun hue og udetøj på. Hun bliver puttet i barnevognen og tit letter hun lige på øjenlåget og ser hvor hun er. Sætter hende ud og bliver stående lidt så jeg er sikker på hun sover. Jeg vugger ikke barnevognen.

De næste 45 min. sover hun dejligt, men præcis efter 45 min. vågner hun og skal her have hjælp til at komme videre med søvnen. Jeg har læst herinde at jeg skal forsøge at lade være at vugge barnevognen og er nu holdt op med dette.. de fleste gange. Nogle gange er det nødvendigt for at få ro på igen, men jeg stopper lige inden hun sover igen så hun falder i søvn med barnevognen i ro. Mathilde vågner så yderligere med 45.min mellemrum ca indtil hun har sovet ca 3 timer. Så virker hun frisk og vil gerne med ind.

Jeg vil meget gerne hjælpe hende til selv at klare disse skift, men er usikker på hvor længe det tager at lære hende og om det overhovedet kan lykkes.

Når de en vis alder hvor alderen også hjælper dem med at sove igennem skiftene?

Håber det er fyldestgørende informationer for at give et svar på mit spørgsmål.

Tak for en super brevkasse og nogle gode svar.

Hilsen

Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig