Brev:
Søvnfaser - 2 mdr.
13. marts 2010
Alder:
2 mdr.
Søvnfaser - 2 mdr.
Hej Helen
Nu blev det min tur til at skrive til dig.
Først vil jeg fortælle, at jeg har haft utrolig glæde af din brevkasse i de første uger efter ankomsten af min datter.
Min datter er nu 9 uger og det går generelt godt. Efter en svær start med en slem bristning og en amning der ikke rigtig ville går det godt nu. Jeg er fysisk ovenpå igen og amningen kører. Måtte holde pause i 3 uger hvor jeg malkede ud og gav flaske. Nu ammer jeg fuldt og det går rigtig godt.
Vi har fået en pige med stort temperament og en pige som er meget sensitiv. Vi har lige skulle finde ud af hvordan vi taklede dette overfor familiebesøg og et ellers travlt familieliv med to store halvsøskende. Det går også bedre nu.
Mit spørgsmål går på hvornår man kan regne med at de selv kan komme igennem de forskellige søvnskift?
Min datter har uroligt svært ved at selv at komme igennem det og skal hjælpes hver gang med sutten lidt vuggen osv. Det er værst når hun står udenfor og sover... og ingenting om natten. Der klare hun det selv... Hvad sker der når hun står udenfor?
Jeg har den sidste uge arbejdet intenst med at lære hende at stå ude. Hun har indtil nu stået i vores bryggers, men da det er vores eneste indgang er det ikke holbart i længden.
Min rytme med putning er således.
Jeg tilbyder hende lidt at spise og har selvfølgelig tjekket at hun er tør. Hun putter ved mig med sin sut og falder relativt nemt til ro. Jeg sidder gerne stille med hende. Når jeg kan høre vejrtrækningen er rolig og hun faktisk sover får hun hue og udetøj på. Hun bliver puttet i barnevognen og tit letter hun lige på øjenlåget og ser hvor hun er. Sætter hende ud og bliver stående lidt så jeg er sikker på hun sover. Jeg vugger ikke barnevognen.
De næste 45 min. sover hun dejligt, men præcis efter 45 min. vågner hun og skal her have hjælp til at komme videre med søvnen. Jeg har læst herinde at jeg skal forsøge at lade være at vugge barnevognen og er nu holdt op med dette.. de fleste gange. Nogle gange er det nødvendigt for at få ro på igen, men jeg stopper lige inden hun sover igen så hun falder i søvn med barnevognen i ro. Mathilde vågner så yderligere med 45.min mellemrum ca indtil hun har sovet ca 3 timer. Så virker hun frisk og vil gerne med ind.
Jeg vil meget gerne hjælpe hende til selv at klare disse skift, men er usikker på hvor længe det tager at lære hende og om det overhovedet kan lykkes.
Når de en vis alder hvor alderen også hjælper dem med at sove igennem skiftene?
Håber det er fyldestgørende informationer for at give et svar på mit spørgsmål.
Tak for en super brevkasse og nogle gode svar.
Hilsen
Marianne