Svar: Listeria, toxoplasmose og amning
8. marts 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Birgitte
Et barn kan blive smittet med Listeria monocytogenes i livmoderen og under fødslen, men normalt må man gerne amme. Det samme gælder ved toxoplasmose, sygdommen overføres normalt til barnet i graviditeten og man må normalt gerne amme. Ofte vil sygdommen jo også være eller blive behandlet og også behandlingen vil jo gå via modermælken til barnet ..
Bakterier vil naturligt kunne gå via modermælken til barnet, ved visse former for Herpes vil man f.eks. sige at børn ikke må ammes eller f.eks. ved Streptokokinfektion med hæmolytiske streptokkker gr. B. vil man ved forekomst af dette i modermælk fraråde amning. Også HIV smittede mødre må ikke amme deres børn. Men ved visse infektioner er amning altså okay.
Generelt anbefales det at gravide og ammende følger samme retningslinier:
Spis max 100g rovfisk om ugen
Spis ikke lever i større mængder, leverpostej er okay
Undgå alkohol
Undgå større mængder kaffe, te og cola
Forebyg smitte med listeria ved at skylle, koge eller stege madvarer. Overholde holdbarhedsdatoer og opbevaringstemperatuer. Undgå rå mælk og upasteuriserede oste og spis mad inden for få dage efter den er åbnet.
Forebyg smitte med toxoplasmose ved at:
Vaske hænder efter berøring af råt kød og grønsager og efter havearbejde.
Spis kun kød der er gennemstegt eller kogt.
Undgå upasteuriseret mælk og mælkeprodukter
Lad en anden tømme og rense kattebakke
Undgå at flå og håndtere harer og andre dyr.
Der er ingen grund til at udsætte hverken sig selv eller det ammende barn for den risiko der ligger i at indtage disse forskellige fødevarer. Så hvis du vil være på den sikre side, så følger du samme retningslinier både når du er gravid og når du ammer.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske