Svar: Listeria, toxoplasmose og amning

8. marts 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Birgitte

Et barn kan blive smittet med Listeria monocytogenes i livmoderen og under fødslen, men normalt må man gerne amme. Det samme gælder ved toxoplasmose, sygdommen overføres normalt til barnet i graviditeten og man må normalt gerne amme. Ofte vil sygdommen jo også være eller blive behandlet og også behandlingen vil jo gå via modermælken til barnet ..

Bakterier vil naturligt kunne gå via modermælken til barnet, ved visse former for Herpes vil man f.eks. sige at børn ikke må ammes eller f.eks. ved Streptokokinfektion med hæmolytiske streptokkker gr. B. vil man ved forekomst af dette i modermælk fraråde amning. Også HIV smittede mødre må ikke amme deres børn. Men ved visse infektioner er amning altså okay.

Generelt anbefales det at gravide og ammende følger samme retningslinier:

Spis max 100g rovfisk om ugen

Spis ikke lever i større mængder, leverpostej er ...

Annonce

... okay

Undgå alkohol

Undgå større mængder kaffe, te og cola

Forebyg smitte med listeria ved at skylle, koge eller stege madvarer. Overholde holdbarhedsdatoer og opbevaringstemperatuer. Undgå rå mælk og upasteuriserede oste og spis mad inden for få dage efter den er åbnet.

Forebyg smitte med toxoplasmose ved at:

Vaske hænder efter berøring af råt kød og grønsager og efter havearbejde.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Spis kun kød der er gennemstegt eller kogt.

Undgå upasteuriseret mælk og mælkeprodukter

Lad en anden tømme og rense kattebakke

Undgå at flå og håndtere harer og andre dyr.

Der er ingen grund til at udsætte hverken sig selv eller det ammende barn for den risiko der ligger i at indtage disse forskellige fødevarer. Så hvis du vil være på den sikre side, så følger du samme retningslinier både når du er gravid og når du ammer.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder