Svar: Spørgsmål om flaske og ammestop
6. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er naturligt at din datter har svært ved at fornemme mæthed og sult med den alder hun har og jeg synes du skal give hende flasken, med 3-4 timers mellemrum, så du undgår at hun bliver så ulykkelig. Det er for mig at se meget bedre at gøre dette, end at afvente at hun selv siger til, bliver for sulten, har svært ved at koncentrere sig og det hele strækker sig over rigtig lang tid - det giver hende jo en erfaring med at det at spise og få flaske er ubehageligt og det giver bestemt ikke grobund for gode spisevaner senere hen.
Så når du oplever at hun spiser roligt og virker glad og tilfreds, hvis du tilbyder flasken med et interval på 3-4 timer, når du erfaringsmæssigt ved at hun er ved at være sulten - ja så skal du gøre det! :)
Stort set alle kvinder vil producere mere mælk i det ene bryst end i det andet. Dette er normalt helt uden betydning, men der er altså forskel på siderne. Den beskrivelse du giver tyder på at du har mindre mælk i højre bryst end i venstre - da du nogle gange malker ud, vil du sandsynligvis også kunne fornemme det der ... Mælk i brystet har du dog, for ellers ville hun ikke ligge der og hun dier jo, venter på nedløbsrefleksen og mælken der løber, dier igen osv. Når hun ligger og presser og hiver i brystet med hovedet, så er det fordi hun prøver at malke lidt ekstra, så måske er din nedløbsrefleks på højre side lidt langsommere end på venstre :)
Hvis du gerne vil stoppe med at amme, så er det en god idé at trappe stille og roligt ud af amningerne, så du dag for dag ammer mindre og mindre. Det vil sige, at hvis du lige nu ammer eller malker ud 6 gange dagligt, så skal du trappe ned til 5 gange dagligt. Dagen efter trapper du så ned til 4 gange dagligt, derefter 3 gange osv. Indtil du er stoppet helt. Nogle gange er man nødt til at gøre det over flere dage, for at kroppen kan følge med, andre gange kan man uden større problemer trappe ned dag for dag og således stoppe amning inden for en uges tid.
Det er hyppigheden af amning/udmalkning der øger mælkemængden, så jo mindre hyppigt du stimulerer brystet, jo mindre mælk vil du danne.
Men hvad skete der med dine overvejelser om at amme mere? Du har tidligere skrevet til mig at det var en stor sorg for dig hvis amningen skulle stoppe ... Hvorfor vil du stoppe amningen helt? Jeg tænker det behøver jo ikke være enten eller, du kan jo godt gøre begge dele.
Det kunne måske være dejligt for dig at bibeholde amningerne om natten, fordi du der bare kan tage din datter over til dig i sengen og amme hende liggende, hvorved I lettere sover videre. Og om dagen og inden natten kan hun så få flaske :)
Bare en tanke - du behøver ikke nødvendigvis stoppe helt, du kunne jo prøve om ikke amning om natten ville være godt for jer begge og så se hvordan det går ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske