Svar: Gang i amningen igen
2. marts 2010
Alder:
2 mdr.
Kære A
Det gør mig oprigtigt ondt at høre, at du ikke har fået amningen igang, når det er så stort et ønske for dig. Jeg er meget ked af at høre, at ingen omkring dig, hverken sygeplejersker eller sundhedsplejersker har kunne hjælpe og rådgive dig som du føler og har følt behov for ...
Man kan gøre rigtig mange ting for at få din amning til at køre og da du fortsat ammer og din datter dier kortvarigt hos dig, så er løbet faktisk ikke kørt. Man vil godt kunne arbejde på at få din mælkemængde øget og få en bedre amning etableret. Men det kommer til at kræve en stor indsats og du skal naturligvis overveje, hvor meget energi du vil bruge på det.
Det er jo et eller andet sted vigtigt at du har mulighed for også at nyde tiden med din datter og det er smadder synd, hvis du ender med at bruge de første måneder af hendes liv på at kæmpe for amning i stedet for at bruge tiden sammen med hende ... Modsat, har hun jo heller ikke behov for at du sidder og græder, fordi du ville ønske at du ammede mere og at du derfor måske næsten føler afsky, når du giver hende en flaske.
Der er mange faktorer som spiller ind på at få amningen til at fungere. Det kræver at din datter vil die hos dig og at hun dier med god teknik. Hun skal altså kunne arbejde med brystet og dit bryst skal også være eftergiveligt og brystvorten til at få fat i for hende.
Så skal I have ro omkring jer og hun skal lægges til så meget som muligt. Det er hyppigheden af amning, der øger mælkemængden og det betyder at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Din datter er den bedste til at stimulere dit bryst, men da hun ikke kan ligge ved brystet hele tiden, men jo også skal lege, pludres med, sove osv. så vil det være nødvendigt at du imellem amningerne af hende, stimulerer dit bryst med en brystpumpe. Gerne en elektrisk som du kan leje hos Falck eller i de større babyudstyrs-forretninger. Det er meget vigtigt at det er en maskine med et ordenligt sug og at suget passer til dit bryst i størrelsen og sidder korrekt på, netop for at undgå sår og rifter.
Du kan malke ud imellem amningerne, men du kan med fordel også sætte dig og malke ud på det ene bryst imens hun spiser af det modsatte bryst. Det at få stimuleret begge bryster samtidig kan øge mælkemængden ekstra meget. Den udmalkede mælk vil hun naturligt kunne få på flasken efter amning, så det er mere og mere din mælk der fylder hende op og mindre og mindre mme.
Brug af forskellige ammestillinger er vigtigt, fordi din datter stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan hun lægges til. Det er vigtigt at du får hvile i løbet af dagen og det er vigtigt at du får mad og drikke, kommer i bad og i det hele taget når at tænke lidt på dig selv. Det er vigtigt at du ikke går rundt på bare fødder men sørger for at have varme strømper og gerne sutsko på indenfor. Også ude, bør du ikke blive kold.
Det kan være en fordel at amme eller bruge brystpumpe sen aften, nat eller meget tidligt morgen, da du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten.
Man kan også få medicin, der kan hjælpe, men dette er ikke første prioritet - først skal du igang med stimulation med brystpumpe og din datter ...
For mange kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme og det tager tid at komme sig over dette. Det giver et stik i hjertet hver gang man ser andre kvinder sidde og amme deres børn og sådan er det - det skal du leve med. Det tager tid og det er vigtigt at du ikke melder dig ud af mødregruppe osv. fordi du er bange for hvad de andre tænker eller mener, når du opdager at du ikke ammer ... Du er ganske givet ikke den eneste som i gruppen giver flaske og hvis du er, så fred være med det.
Det er altid lettere at komme igennem et dårligt ammeforløb, hvis man føler at man har forsøgt alt. Hvis man ligesom har prøvet det hele og det bare ikke kunne lykkes, så er der jo ikke så meget andet at gøre og så må man acceptere det, selvom det er hårdt. Men hvis man som dig, føler at det skyldes manglende vejledning og hjælp, så er situationen jo en anden. Så vil tanken om "hvis bare jeg havde vidst ..." jo dukke op igen og igen.
Det vil normalt blive lettere at acceptere flasken, når man begynder at lægge mærke til hvor godt ens barn trives. Hvor glad og tilfreds hun er, når hun har spist. Hvor godt hun sover osv. Det er sandsynligvis det far kan se og det er derfor han ikke forstår, hvorfor amningen betyder så meget for dig - det vigtigste er jo at lillepigen har det godt og det har hun. Men du skal som mor, naturligvis også have det godt og går du rundt og er ked af det, ja så påvirker det hele familien.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre på vej, pas rigtig godt på hinanden alle tre :)
Knus herfra og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske