Svar: Gang i amningen igen

2. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære A

Det gør mig oprigtigt ondt at høre, at du ikke har fået amningen igang, når det er så stort et ønske for dig. Jeg er meget ked af at høre, at ingen omkring dig, hverken sygeplejersker eller sundhedsplejersker har kunne hjælpe og rådgive dig som du føler og har følt behov for ...

Man kan gøre rigtig mange ting for at få din amning til at køre og da du fortsat ammer og din datter dier kortvarigt hos dig, så er løbet faktisk ikke kørt. Man vil godt kunne arbejde på at få din mælkemængde øget og få en bedre amning etableret. Men det kommer til at kræve en stor indsats og du skal naturligvis overveje, hvor meget energi du vil bruge på det.

Det er jo et eller andet sted vigtigt at du har mulighed for også at nyde tiden med din datter og det er smadder synd, hvis du ender med at bruge de første måneder af hendes liv på at kæmpe for amning i stedet for at bruge tiden sammen med hende ... Modsat, har hun jo heller ikke behov for at du sidder og græder, fordi du ville ønske at du ammede mere og at du derfor måske næsten føler afsky, når du giver hende en flaske.

Der er mange faktorer som spiller ind på at få amningen til at fungere. Det kræver at din datter vil die hos dig og at hun dier med god teknik. Hun skal altså kunne arbejde med brystet og dit bryst skal også være eftergiveligt og brystvorten til at få fat i for hende.

Så skal I have ro omkring jer og hun skal lægges til så meget som muligt. Det er hyppigheden af amning, der øger mælkemængden og det betyder at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.

Din datter er den bedste til at stimulere dit bryst, men da hun ikke kan ligge ved brystet hele tiden, men jo også skal lege, pludres med, sove osv. så vil det være nødvendigt at du imellem amningerne af hende, stimulerer dit bryst med en brystpumpe. Gerne en elektrisk som du kan leje hos Falck eller i de større babyudstyrs-forretninger. Det er meget vigtigt at det er en maskine med et ordenligt sug og at suget passer til dit bryst i størrelsen og sidder korrekt på, netop for at undgå sår og rifter.

Du kan malke ud imellem amningerne, men du kan med fordel også sætte dig og malke ud på det ene bryst imens hun spiser af det modsatte bryst. Det at få stimuleret begge bryster samtidig kan øge mælkemængden ekstra meget. Den udmalkede mælk vil hun naturligt kunne få på flasken efter amning, så det ...

Annonce

... er mere og mere din mælk der fylder hende op og mindre og mindre mme.

Brug af forskellige ammestillinger er vigtigt, fordi din datter stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan hun lægges til. Det er vigtigt at du får hvile i løbet af dagen og det er vigtigt at du får mad og drikke, kommer i bad og i det hele taget når at tænke lidt på dig selv. Det er vigtigt at du ikke går rundt på bare fødder men sørger for at have varme strømper og gerne sutsko på indenfor. Også ude, bør du ikke blive kold.

Det kan være en fordel at amme eller bruge brystpumpe sen aften, nat eller meget tidligt morgen, da du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten.

Man kan også få medicin, der kan hjælpe, men dette er ikke første prioritet - først skal du igang med stimulation med brystpumpe og din datter ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

For mange kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme og det tager tid at komme sig over dette. Det giver et stik i hjertet hver gang man ser andre kvinder sidde og amme deres børn og sådan er det - det skal du leve med. Det tager tid og det er vigtigt at du ikke melder dig ud af mødregruppe osv. fordi du er bange for hvad de andre tænker eller mener, når du opdager at du ikke ammer ... Du er ganske givet ikke den eneste som i gruppen giver flaske og hvis du er, så fred være med det.

Det er altid lettere at komme igennem et dårligt ammeforløb, hvis man føler at man har forsøgt alt. Hvis man ligesom har prøvet det hele og det bare ikke kunne lykkes, så er der jo ikke så meget andet at gøre og så må man acceptere det, selvom det er hårdt. Men hvis man som dig, føler at det skyldes manglende vejledning og hjælp, så er situationen jo en anden. Så vil tanken om "hvis bare jeg havde vidst ..." jo dukke op igen og igen.

Det vil normalt blive lettere at acceptere flasken, når man begynder at lægge mærke til hvor godt ens barn trives. Hvor glad og tilfreds hun er, når hun har spist. Hvor godt hun sover osv. Det er sandsynligvis det far kan se og det er derfor han ikke forstår, hvorfor amningen betyder så meget for dig - det vigtigste er jo at lillepigen har det godt og det har hun. Men du skal som mor, naturligvis også have det godt og går du rundt og er ked af det, ja så påvirker det hele familien.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre på vej, pas rigtig godt på hinanden alle tre :)

Knus herfra og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor