Opdragelse ved middagsbordet - 18 mdr.

2. marts 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Opdragelse ved middagsbordet - 18 mdr.

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Jeg giver dig helt ret - det er en uskik at hun får hapsere og gå rundt med - men vi har gjort det lidt i form af - så får hun da i det mindste lidt og spise inden hun skal sove - specielt hvis hun ikke har indtaget aftensmad.

Kan du give lidt råd i forhold til opdragelsen og hvordan vi griber det bedst an med og stoppe måltiderne udenfor bordet - jeg prøvede faktisk idag da vi kom hjem og spørge om hun ville have en banan - hun nikkede det ville hun gerne. Jeg sagde og pegede over på stolen at så skulle hun gå derover og sidde sig - hun begyndte allerede der og protesterer - jeg holdt fast og forklarede at vi jo skulle spise ved bordet. Hun ville ikke gå over til stolen og jeg løftede hende for at sidde hende der - og så blev protesterne større og hun ville intet - heller ikke have bananen.

Jeg sagde til hende at så måtte hun jo ned igen, men så var der ingen banan - altså holdt fast i at sådan var det (selvom det holdt hårdt i hjertet :-) )

Kan jeg gribe det an på en anden måde - jeg er lidt bange for at hun føler det som en trussel - ala "hvis du ikke gør som mor siger - så får du ingenting for jeg bestemmer - agtigt" - forstår du hvad jeg mener ? Vi ER jo forældre og skal bane vejen for hende i opdragelsen, men vil bare gøre det på den bedste måde (hvis der findes sådan en).

Skal vi sidde til bords med hende når hun spiser eller er det ok at jeg går rundt og laver lidt småting imens ? Jeg har nogle gange selv taget en æblebåd med hende - så går det lidt bedre med at hun også vil have ...

Annonce

... den - men stadig går hun rundt med det eller sidder på køkkenbordet.

Når vi beder hende sætter sig over i stolen fordi der er mad - løber hun væk og bliver stiktosset når vi så tager hende op og sætter hende i stolen og så er det - det kører op i en spids og hun intet vil have.

Morgenmad, frokost og aftensmad indtages ved bordet HVER dag.

Men er hun stor nok til at forstå - at når hun siger "nej" til stolen at så er der ingen mad ? Skal vi blive ved og ved med at sige nej og holde fast....... bliver madsituationen ikke blot endnu være og til sidst vil hun slet ikke spise eller er det omvendt :-) ?

Er det nu vi skal tage kampen op - og med det skrig, tårer & frustation der følger med ?

Vil du også anbefale at vi også stopper med at give hende en gulerod eller andet på køkkenbordet ? - Det hjælper nogle gange at hun sidder med lidt hvis man samtidig skal lave mad (hvilket stort set er umuligt hvis ikke hun er beskæftiget med noget - så hænger hun i benet på mig hvis jeg f.eks er alene hjemme med hende og står for maden alene - hvad kan vi gøre dér ?

Hvad gør man bedst under sygdom - skal vi også der holde fast i at spise ved bordet - jeg tænker mere at man næsten ikke selv kan overskue og sidde op og spise når man er syg - hvad er dit råd til det ?

En sidste ting jeg glemte og spørge dig om igår - hvor længe skal man blive ved med at tilbyde "en snack" og sove på ? - Jeg mener hvornår siger man som hovedregel at de kan nøjes med aftensmaden til natten ?

Det er utroligt som man som forældre er påvirket af madindtag osv - selvfølgelig fordi man ved hvor vigtigt det er for deres trivel, men alligevel, hvor kan det dog fylde meget.

Glæder mig til at høre fra dig igen.

Hilsner L´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor