Brev:
Opdragelse ved middagsbordet - 18 mdr.
2. marts 2010
Alder:
18 mdr.
Opdragelse ved middagsbordet - 18 mdr.
Kære Helen
Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.
Jeg giver dig helt ret - det er en uskik at hun får hapsere og gå rundt med - men vi har gjort det lidt i form af - så får hun da i det mindste lidt og spise inden hun skal sove - specielt hvis hun ikke har indtaget aftensmad.
Kan du give lidt råd i forhold til opdragelsen og hvordan vi griber det bedst an med og stoppe måltiderne udenfor bordet - jeg prøvede faktisk idag da vi kom hjem og spørge om hun ville have en banan - hun nikkede det ville hun gerne. Jeg sagde og pegede over på stolen at så skulle hun gå derover og sidde sig - hun begyndte allerede der og protesterer - jeg holdt fast og forklarede at vi jo skulle spise ved bordet. Hun ville ikke gå over til stolen og jeg løftede hende for at sidde hende der - og så blev protesterne større og hun ville intet - heller ikke have bananen.
Jeg sagde til hende at så måtte hun jo ned igen, men så var der ingen banan - altså holdt fast i at sådan var det (selvom det holdt hårdt i hjertet :-) )
Kan jeg gribe det an på en anden måde - jeg er lidt bange for at hun føler det som en trussel - ala "hvis du ikke gør som mor siger - så får du ingenting for jeg bestemmer - agtigt" - forstår du hvad jeg mener ? Vi ER jo forældre og skal bane vejen for hende i opdragelsen, men vil bare gøre det på den bedste måde (hvis der findes sådan en).
Skal vi sidde til bords med hende når hun spiser eller er det ok at jeg går rundt og laver lidt småting imens ? Jeg har nogle gange selv taget en æblebåd med hende - så går det lidt bedre med at hun også vil have den - men stadig går hun rundt med det eller sidder på køkkenbordet.
Når vi beder hende sætter sig over i stolen fordi der er mad - løber hun væk og bliver stiktosset når vi så tager hende op og sætter hende i stolen og så er det - det kører op i en spids og hun intet vil have.
Morgenmad, frokost og aftensmad indtages ved bordet HVER dag.
Men er hun stor nok til at forstå - at når hun siger "nej" til stolen at så er der ingen mad ? Skal vi blive ved og ved med at sige nej og holde fast....... bliver madsituationen ikke blot endnu være og til sidst vil hun slet ikke spise eller er det omvendt :-) ?
Er det nu vi skal tage kampen op - og med det skrig, tårer & frustation der følger med ?
Vil du også anbefale at vi også stopper med at give hende en gulerod eller andet på køkkenbordet ? - Det hjælper nogle gange at hun sidder med lidt hvis man samtidig skal lave mad (hvilket stort set er umuligt hvis ikke hun er beskæftiget med noget - så hænger hun i benet på mig hvis jeg f.eks er alene hjemme med hende og står for maden alene - hvad kan vi gøre dér ?
Hvad gør man bedst under sygdom - skal vi også der holde fast i at spise ved bordet - jeg tænker mere at man næsten ikke selv kan overskue og sidde op og spise når man er syg - hvad er dit råd til det ?
En sidste ting jeg glemte og spørge dig om igår - hvor længe skal man blive ved med at tilbyde "en snack" og sove på ? - Jeg mener hvornår siger man som hovedregel at de kan nøjes med aftensmaden til natten ?
Det er utroligt som man som forældre er påvirket af madindtag osv - selvfølgelig fordi man ved hvor vigtigt det er for deres trivel, men alligevel, hvor kan det dog fylde meget.
Glæder mig til at høre fra dig igen.
Hilsner L´s mor