Svar: Bryst i stedet for sut

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Karina

Med den alder jeres lillebror har nu, så er det ikke sikkert at I får ham til at tage en sut, han foretrækker den ægte vare og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke ham i :) Faktisk tror jeg heller ikke at en sut nødvendigvis behøver være det rigtige for jer, ved at tilbyde ham en sut nu, så risikerer I jo at bringe jer selv i den risiko, at han har brug for at få sutten i munden hver time natten igennem i stedet for brystet ... derfor tænker jeg at det er bedre at lære ham at sove uden at få bryst om natten.

Han er så gammel nu, at han ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. For at han kan undvære mælken midt om natten kræver det dog, at han får både mad og mælk nok hele dagen igennem og derfor vil jeg sende dig en plan for, hvordan en dag kan se ud nu:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagsmos og nu begyndes der med kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes også her lidt frugt - frisk frugt i hånden og/eller frugtmos, vand af kop.

Powernappen springes måske over

Aften 18: Grøntsagsmos og igen med lidt kogt kød eller fisk, suppleres med brødskorper eller andet at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20. Puttes i egen seng

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, så du derved sikrer dig at han er fyldt rigtig godt op. ...

Annonce

... Herefter forsøger du så at lade ham sove i egen seng uden at få yderligere bryst fra dig indtil næste morgen tidlig.

Hvis han vågner om natten og kun vil brystet, så må du give ham det, men du skal gøre det kortvarigt, så han ikke fylder sig med mælk. Du er derfor nødt til at trække brystet til dig. Tag ham over til dig, læg dig med ham og giv ham brystet, hold dine hænder på hans hofter, vug ham stille imens han ligger hos dig, hold hans hænder, kærtegn ham lidt osv. Lirk brystet ud af munden, higer han efter det, så giv ham det igen, men bliv ved med at nusser, berolige og betrygge på anden vis og træk så brystvorten til dig. Tanken er at du på sigt ikke behøver give ham brystet mere, men i stedet kan nøjes med netop kærtegn og beroligende hænder for at få ham til at sove videre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Put ham tilbage i egen seng igen, så han ikke ligger foran mælkebaren og sover, det gør det naturligt sværere for ham at undvære :)

Du skriver at du gerne vil vænne ham fra brystet snart og jeg bliver her nødt til at sige, at det så kræver at du kan få ham til at tage imod en flaske. Hans mælkebehov er stort og det er svært at dække, hvis han kun kan drikke af en kop. Dine amninger vil naturligt nedsættes i takt med at han spiser mere og mere rigtig mad og de fleste børn vil i 7 måneders alderen kunne nøjes med 4 amninger dagligt. Antallet af amninger, nedsættes hele tiden, men amningerne må forventes at skulle vare til han er 12 måneder gammel .. Så hvis der i din formulering "jeg vil også gerne vænne ham fra brystet snart" ligger et ønske om at stoppe amning, så er det en rigtig god idé at lære ham at tage en flaske ...

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder