Brev:
Bryst i stedet for sut
1. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Bryst i stedet for sut
Hej Helen.
Jeg skriver igen i håb om et råd til vores lille dreng, Vitus på 6 mrd. Vitus vil ikke tage sut - vi har prøvet allle typer af sut (og lavet sutteklude), men han vil kun mors bryst. Han har tydeligvis et suttebehov for han ligger gerne bare med brystet i munden og sutter uden at suge.
Vitus har haft slem kolik og brystet var den eneste trøst jeg kunne give ham, eller at blive båret. Nu er han glad, men vil stadig helst "trøstes af brystet".
Det er svært at få ham til at falde til ro og i søvn om uden brystet. Som det er nu får han ofte lov til enten at falde i søvn med brystet i munden eller til han er rolig og træt - som regel kan vi bagefter lægge ham i hans seng og så falder han selv i søvn. Det samme gælder jo så når han vågner om natten. Det er et problem for jeg kunne godt tænke mig at hans far eller andre også kunne lægge ham. Det er ikke noget problem i løbet af dagen, for der sover han ude i sin barnevogn og falder fint i søvn.
Han får tre måltider i løbet af dagen, men er jo godt dækket ind med brystet, så han spiser ikke så meget - for selvom han ikke altid sutter får han ofte aktiveret mælkeproduktionen også får han alligevel lidt mælk.
Vi har selvfølgelig prøvet ikke at give ham brystet, men manglende overskud gør at vi vælger den løsning, der virker. Vi har også en dreng på 20 mrd, så det hele skal passe sammen - men er det, det vi skal gøre give ham "en kold tyrker"? Eller har du et råd, jeg vil jo også gerne vænne ham fra brystet snart, men synes, virkelig vi mangler at kunne give ham en sut som erstatning.
Forøvrigt tak for dit sidste svar - lader til at vores søn har toddlers diarre - og den rigtige kost har en positiv virkning.
På forhånd tak -
Mange hilsner
Karina