Svar: Antal amninger - 7 mdr.
1. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære ammende mor
I 8-9 måneders alderen vil barnet ofte få sit mælkebehov dækket fint, hvis man ammer 3 gange dagligt. I 10 måneders alderen kan nedsættes til 2 og omkring 1 års alderen vil det være fint at amme en gang dagligt og det kan man så gøre så længe både mor og barn har det godt med det :)
Når jeg anbefaler at fjerne amningen om formiddagen, så er det fordi jeg her går ud fra at barnet har fået mælk tidlig morgen og derfor bedst kan undvære mælk om formiddagen. Samtidig giver det mulighed for at erstatte formiddagsamningen med et lille mellemmåltid og det giver samtidig mere plads i maven til den rigtig mad. Ved at fjerne formiddagsamningen og bibeholde amningen inden middagslur, så giver man barnet mulighed for at spise rigtig godt med mad både morgen, formiddag og frokost og først derefter fylder barnet sig så op med mælk. Barnets væskebehov dækkes jo derudover af vand af en kop.
Amningen inden middagsluren gør ofte også at barnet sover en lidt længere lur midt på dagen ... og så bliver amningerne også naturligt fordel fint ud over hele døgnet, ved at man netop ammer tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften :)
Men man skal naturligvis være fleksibel og hos jer handler det jo også meget om at hele dagen skal fungere bedst muligt. Hvis du skønner at amningen inden formiddagslur ikke vil påvirke din drengs indtag af frokost og at han vil kunne sove fint uden at blive ammet inden middagslur - så gør du sådan :)
Held og lykke med det!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske