Svar: Antal amninger i døgnet?
14. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Linda
Jeg har i hvert fald det råd til dig at du skal lade være med at undskylde og sige at du skammer dig, over ikke at følge mine råd - det er kun vejledning jeg giver og jeg ved at du gør det rigtig godt! :)
Det er meget fint at du springer morgenamningen over og i stedet vælger at amme din datter om formiddagen, fordi du fornemmer at det fungerer bedst sådan, for at du kan få hende til at sove. Det vil være rigtig fint med amning 3 gange dagligt lidt endnu og det er helt okay at hun i øjeblikket virker lidt mere søgende efter bryst = tryghed, det handler om alder og udvikling. Der sker ikke noget ved at amme hende en ekstra gang, hvis det giver mere ro på, så længe det ikke påvirker hendes indtag af mad eller gør at hun ligger med brystet i munden hele natten :)
De fleste børn vil i 10 måneders alderen kunne nøjes med 2 amninger dagligt og det vil ofte være amning aften (20) og sen aften (24) eller aften (20) og meget tidlig morgen (04), hvad der passer bedst hos jer, må du lade komme an på en prøve. Det kan også sagtens tænkes at lillepigen en overgang har brug for brystet lidt om eftermiddagen, det vil være en dejlig måde for jer at mødes på, når I har været adskilt hele dagen.
Når hun starter i dagpleje vil amningerne om dagen forsvinde helt, men det bliver sandsynligvis ikke noget problem - far kan jo godt putte uden bryst, så det vil dagplejer sikkert også kunne - med mor er det bare noget andet og fred være med det :)
Så ro på, I er rigtig godt på vej og du gør dig rigtig mange gode tanker, så fortsæt endelig i samme gode gænge :)
Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske