Svar: Korte lure og natamninger

9. februar 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Signe

Det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen kun sover en formiddagslur på 45 minutter og det er rigtig fint at holde fast i den rytme. Derimod ville det være rigtig godt, hvis du kunne trække tiden lidt inden middagsluren og holde fast i at hun der ikke sover før kl. 13, men netop så lægger amningen der og derefter putter hende. Her måtte hun så gerne tage en lidt længere middagslur, hvorved hun nogle dage vil begynde at springe powernappen sen eftermiddag over.

Hun vil sandsynligvis trives rigtig fint med en rytme, hvor hun sover en kort formiddagslur og en lidt længere middagslur og jeg tænker at lidt mere mad i løbet af dagen også vil hjælpe. Både hyppigere måltider, men også lidt større portioner end hun får lige nu, - vi sover alle bedst godt fyldt op i maven og mætheden skal skabes hele dagen igennem, lige fra morgenstunden. Så i takt med at hun bliver bedre til at spise, vil hun sandsynligvis også sove anderledes og få en mere fast rytme :)

Så lidt tålmodighed er også vigtigt og det lyder som om at I er godt på vej i ...

Annonce

... den rigtige retning.

Du må meget gerne tage hende op og amme hende fra begge bryster sen aften, hvor hun kan spise i søvne. Derefter putter du hende tilbage til egen seng igen, hvor hun så må forventes at kunne klare sig uden mælk indtil næste morgen tidlig. Et alternativ kan også være at tilbyde hende flaske sen aften, den har far jo mulighed for at give hende og derved får du en chance for at gå tidligt i seng og sove en lang nattesøvn ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er som du skriver naturligt med amning aften, sen aften og tidlig morgen og det er faktisk netop disse 3 amninger som bibeholdes længst tid. Først når hun bliver 10 måneder gammel vil hun kunne nøjes med to amninger dagligt og de vil netop ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det er altså amingerne om dagen der forsvinder først og erstattes af rigtig mad - derfor kan du ikke planlægge ud fra at du på sigt ingen amninger skal give om natten. Men at satse på at kunne sove fra 23/24 til 05/06 er en rigtig god idé :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder