Svar: Korte lure og natamninger
9. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
Det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen kun sover en formiddagslur på 45 minutter og det er rigtig fint at holde fast i den rytme. Derimod ville det være rigtig godt, hvis du kunne trække tiden lidt inden middagsluren og holde fast i at hun der ikke sover før kl. 13, men netop så lægger amningen der og derefter putter hende. Her måtte hun så gerne tage en lidt længere middagslur, hvorved hun nogle dage vil begynde at springe powernappen sen eftermiddag over.
Hun vil sandsynligvis trives rigtig fint med en rytme, hvor hun sover en kort formiddagslur og en lidt længere middagslur og jeg tænker at lidt mere mad i løbet af dagen også vil hjælpe. Både hyppigere måltider, men også lidt større portioner end hun får lige nu, - vi sover alle bedst godt fyldt op i maven og mætheden skal skabes hele dagen igennem, lige fra morgenstunden. Så i takt med at hun bliver bedre til at spise, vil hun sandsynligvis også sove anderledes og få en mere fast rytme :)
Så lidt tålmodighed er også vigtigt og det lyder som om at I er godt på vej i den rigtige retning.
Du må meget gerne tage hende op og amme hende fra begge bryster sen aften, hvor hun kan spise i søvne. Derefter putter du hende tilbage til egen seng igen, hvor hun så må forventes at kunne klare sig uden mælk indtil næste morgen tidlig. Et alternativ kan også være at tilbyde hende flaske sen aften, den har far jo mulighed for at give hende og derved får du en chance for at gå tidligt i seng og sove en lang nattesøvn ...
Det er som du skriver naturligt med amning aften, sen aften og tidlig morgen og det er faktisk netop disse 3 amninger som bibeholdes længst tid. Først når hun bliver 10 måneder gammel vil hun kunne nøjes med to amninger dagligt og de vil netop ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det er altså amingerne om dagen der forsvinder først og erstattes af rigtig mad - derfor kan du ikke planlægge ud fra at du på sigt ingen amninger skal give om natten. Men at satse på at kunne sove fra 23/24 til 05/06 er en rigtig god idé :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske