Sove i egen seng - 4 mdr.

10. februar 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sove i egen seng - 4 mdr.

Hej Helen.

Her kommer så endnu et brev fra mig :)
Det drejer sig stadig om søvn, noget der naturligt nok fylder en del hos os, og som besværliggøres en del af at der er to små poder!

Mit spørgsmål omhandler den mindste af mine tvillinger, Rasmus. Det går egentlig rigtigt fint med at putte ham (det er mig, der putter ham, da han er inde i en periode, hvor det mest er mor, der dur), han vågner ofte et par gange igen efter 15-20 minutter, men kan hurtigt beroliges og lulles i søvn igen.

Vi er oppe og give dem begge mad 2 gange i løbet af natten, den første gang mellem 01 og 02. Rasmus kan dog godt blive urolig inden da, men som regel kan han lulles i søvn igen, så jeg kan “strække den lidt”. Nogen gange ender han i vores seng efter den første madning, hvis han i mellemtiden er blevet for vågen og jeg er for træt til at sidde længe på sengekanten og lulle ham i søvn. Når han sover hos mig, kan han ofte tage længere stræk inden han skal have mad.

Hvis han er blevet puttet i sin egen seng efter madningerne om natten, så ender han som regel hos mig ved 6-6.30 tiden, hvor han igen bliver urolig og vågner. For at få ham til at sove videre, tager jeg ham over til mig, hvor han falder til ro igen og sover ...

Annonce

... til 7.30-8.00. Nogen gange puttes de begge to i vores seng, så jeg får bedre og mindre afbrudt søvn på de tidlige morgentimer efter sidste madning.

Mit spørgsmål går på, om det er forkert at tage ham så meget over i vores seng? Han vågner jo aldrig op i sin egen seng mere….selvom det er dér, han bliver puttet hver aften. Skal jeg bare acceptere, at sådan er det lige nu eller skal jeg arbejde målrettet på at få ham mere i sin egen seng?

Du skriver desuden til mange andre, at de bør give et måltid sen aften, ca. kl. 23.30. Vi forsøger at komme i seng kl. 22 herhjemme, eller lige så snart det kan lade sig gøre! I praksis vil det dog oftest sige kl. 22.30-23.00. Så vi er lige gået i seng, når dette måltid skulle gives. Det er hårdt at stå op, når man lige er faldet i søvn og generelt er udmattet. Kan det virkelig være meningen? Bør vi gøre det? (Rasmus vågner faktisk ofte omkring midnat og er urolig, men kan oftest lulles i søvn. Men det er måske ikke hensigtsmæssigt?)

Generelt står vi jo op og giver flaske, men skal vi tilbyde den mens de ligger i deres seng? Kan man gøre det med alle måltider, eller skal det blot være dette ene?

Håber ikke mine spørgsmål blev for rodede…

Mange hilsener

Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.