Brev:
Korte lure og natamninger
9. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Korte lure og natamninger
Kaere Helen,
Ja, her kommer saa den sovemail, jeg naevnte I min spisemail….
Vores datter (6,5 maaneder), som sagt sund og rask og glad, er generelt en god sover, men lige nu er der nogle ting jeg gaar og spekulerer lidt over saa derfor denne email.
Her foerst en cirka oversigt over hendes dag/natrytme:
Ca 7: vaagner
7.30/8: groed med frugt, kop med vand
9: ammes
10-11: formiddagslur
11: frugt og/eller groentsagsmos, kop med vand
12.30: ammes
13/14: eftermiddagslur
15:30/16: ammes
16:30-17: kort eftermiddagslur
17:30/18: frugt og/eller groentsagsmos, kop med vand
19: ammes
19:30/20: puttes
Derudover ammer jeg som regel to gange om natten – paa vidt forskellige tidspunkter - mere om det senere i mailen.
Og nu til mine spoergsmaal:
Over den sidste maaned er hendes dagslure blevet voldsomt forkortede saa hun i oejeblikket ikke sover laengere end 45 minutter af gangen, hvis hun sover i sin seng eller i barnevognen. Hun kan godt sove op til en time, hvis hun sidder i babybjoernen, men det er jo ikke ideelt.
Som sagt vaagner hun som regel ved 7-tiden og sover saa sin foerste lur ved 10-halv 11 tiden. Her sover hun max 45 minutter og virker ofte frustreret over ikke at have sovet laengere naar hun vaagner. Men selv hvis vi lader hende ligge, eller vugger hende lidt eller forsoeger at nusse hende i soevn er det endnu ikke lykkedes at faa hende til at falde i soevn igen. Det virker bare som om hun bliver mere og mere frustreret og hun begynder som regel at graede hoejt og hjerteskaerende, indtil vi tager hende op.
Hendes naeste lur er saa ved 1-2 tiden, men nogle gange falder hun i soevn tidligere (for eksempel naar hun bliver ammet ved 12 tiden) og jeg tager det lidt som et tegn paa at det egentligt ville vaere bedre for hende at have sovet lidt laengere om formiddagen, saa hun var friskere laengere.
Tidligere sov hun ogsaa naesten altid sin laengste lur om formiddagen. Her sover hun igen ikke laengere end 45 minutter, og det betyder saa at hun har brug for en kort lur sidst paa eftermiddagen, hvor hun er ved at dratte om af traethed, men ofte er svaer at faa til at falde til ro.
Min fornemmelse er at ideelt set skulle hun have to lange lure i stedet for tre korte, og at det ville goere hende generelt mere udhvilet, men det er jo svaert at tvinge en vaagen baby til at sove videre. Har du nogle forslag til hvad vi kan goere for at hjaelpe hende hen mod to lure?
Om aftenen er hun normalt nem at laegge i seng ved 7:30-8 tiden og saa sover hun som regel afbrudt af amninger til naeste morgen ved 6:30-7 tiden. Mht natamninger har jeg for tiden mest to (enkelte gange kun een, men det hoerer til undtagelserne). Hendes laengste sovestraek er som regel fra hun bliver lagt indtil foerste amning, men det er meget forskelligt hvornaar hun vaagner foerste gang. Hun kan vaagne saa tidligt som 23:30, men kan ogsaa sove helt til 3. Derefter vaagner hun som regel 3 timer efter foerste amning og er sulten igen.
Jeg ved godt at det er normalt for boern i hendes alder stadig at amme to gange i loebet af natten (saa derfor er det her ikke ment som en klage), men vil selvfoelgeligt gerne goere hvad jeg kan for at guide hende mod kun een og paa sigt ingen amninger om natten.
Det svaere for mig lige nu er uforudsigeligheden i hvornaar hun ammer, eftersom jeg aldrig ved, hvornaar hun vaagner foerste gang, og det der med at gaa i seng kl 22:30 og saa blive vaekket igen en time efter goer mig tit til en temmeligt graven mor, hvorimod det selvfoelgeligt er skoent, hvis klokken bliver 3, foer der er brug for mig.
Tror du det evt er vaerd at give hende en amning lige inden jeg gaar i seng ved 23-23:30 tiden, ogsaa selvom hun ikke er vaagen? Hun kan sagtens amme i soevne, det har jeg proevet foer. Jeg har indtil videre ikke gjort det, for jeg er lidt nervoes for om det betyder at hun bare generelt holder op med at sove lange perioder uden amning eftersom jeg jo paa den maade bryder hendes laengste soevnperiode og at det derfor vil vaere at goere mig selv en bjoernetjeneste – men maaske er det ikke rigtigt og bare en forestiling jeg har? Og det ville jo vaere dejligt for mig, hvis hun begyndte at have sin laengste soveperiode efter den foerste natamning, for det er jo ogsaa der jeg sover.
Eller ville du synes jeg bare skal vaere mere taalmodig og stole paa at hun selv efterhaanden finder ud af at straekke hendes i forvejen nogle gange ganske lange soevnperiode laengere og laengere indtil der til sidst kun er brug for een amning om natten?
Jeg haaber det giver mening, og glaeder mig til at hoere fra dig.
Mange hilsner
Signe