Svar: Amning om natten - ond cirkel

4. februar 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det er nødvendigt at børn får både mad og mælk / væske nok hele dagen igennem, hvis de skal kunne undvære om natten. Jeg vil derfor sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 8 måneder:

Meget tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur (skal ikke ammes inden), sover måske 45 minutter, max 1 time

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende i hånden. Suppleres yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk, det må gerne være mos fra glas, vand af kop.

Puttes til middagslur - kan en overgang tilbydes amning her, for at sikre at han får mælk/væske nok og dermed ikke behøver søge det om natten. Men stille og roligt forsvinder denne amning også.

Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og mos, det kan være kartofler moset med sovs og frikadelle i stykker. Vand af kop.

Suppleres med en godnatgrød, det kan være flerkornsgrød eller havregrød. Du kan også købe en færdig børnegrød som hedder "godnat" - de findes på hylderne med babymad :) Vand af kop.

Ammes rigtig godt og puttes til natten ca kl. 20, puttes i egen seng.

Sen aften 23-24: Ammes, gerne fra begge bryster så han er fyldt godt op - kan ammes i søvne og sover herefter videre i egen seng indtil næste morgen tidlig.

Jeg kan næsten regne ud at der i min plan indgår flere måltider og mere varieret mad end I har det lige nu og det er som sagt en forudsætning for at kunne sove om natten, at behovet for mad og drikke er opfyldt om dagen :)

Som du kan se er amningen kl. 19.30-20, ...

Annonce

... kl. 23-24 og kl. 05 helt relevante for hans alder stadig væk. Det er amningen kl. 02 du skal væk fra.

I første omgang skal din dreng lære at sove uden brystet om dagen. Det er en fordel at starte her, fordi du selv har mere overskud og fordi det giver mere plads til rigtig mad. Når han puttes skal han have et ritual som følger ham både dag og nat. Det kan være en putteklud, en måde at berolige og kærtegne ham på, beroligende ord osv. som hjælper ham videre i søvnen

Når han vågner om natten og evt. søger brystet, så er det vigtigt ikke at give ham det, men at du forsøger at lulle ham til ro uden at få mælk. I stedet skal du så bruge det ritual du har indført omkring putning om dagen og lade det gå igennem altid, når han sover.

Det er samtidig meget vigtigt at du, når du ammer ham inden han skal sove, ikke lader ham falde i søvn med brystet i munden. Han skal puttes fra din favn og over i egen seng på det tidspunkt, hvor han registrerer at det er der han lægges, men hvor han er træt nok til at blive lullet i søvn og falde i søvn der hvor du ønsker han skal sove - med sin klud, beroligende ord, kærtegn osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han kun kan falde til ro med brystet i munden, så giv ham det, men gør det korvarigt, træk brystet til dig, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk og sæt hele tiden andre ting i stedet - beroligende ord, kærtegn, putteklud osv.

Det er korrekt at det nogle gange kan være en fordel at lade far tage over fordi far ikke kan give bryst, men kan give masser af nærhed og fysisk kontakt. Derfor vælger nogle at lade far overtage om natten, når barnet skal lære at sove uden brystet. Måske vil det være godt for jer, måske ikke - her må I prøve jer frem og se hvad virker bedst :)

Med hensyn til bøger om børn og søvn, så kan du i min bogguide se mine anmeldelser om disse. Den bedste bog er dog min egen bog, som udkommer til april ... men den kan du nok ikke vente på :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg