Brev:
Amning om natten - ond cirkel
4. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Amning om natten - ond cirkel
Hej Helen.
Hvordan får vi vores nu 8 mdr gamle dreng til at sove igen, når han vågner om natten, uden amning?
Han er ellers flink til at sove og sover videre med det samme efter amning. Men jeg er ved at være meget udkørt, specielt fordi jeg er begyndt at få svært ved at falde i søvn igen efter amning, kan ligge vågen i flere timer. Han bliver ammet lige inden sengetid ved 19.30- tiden og så igen sen aften, ca kl 23, vågner så ofte ved 2-tiden igen og nogle gange allerede kl 5 igen. På gode dage kan vi være heldige, at han sover fra kl 8 til ca 1.30 og først vågner mellem 5-6.
Problemet er, at W er så mæt af modermælken, at han ind i mellem er svær at få til at spise morgenmad og frokost og det er jo en ond cirkel, så er han dermed mere sulten om natten osv. Hvordan bryder vi den onde cirkel?
På gode dage er W ellers god til at spise, havregrød morgen/formiddag, øllebrød el grøntsagsmos og små rugbrødshapsere frokost, trekornsgrød eftermiddag og frugt i hånden, grøntsagsmos, kød m.v. aften. Er det en god ide at supplere med grød aften for at bedre nattesøvnen ? Og i så fald hvilken type ?
Har læst og hørt flere, der siger at vi skal være mere hårde og nægte mælk om natten og lade manden tage over og istedet tilbyde vand af kop. Der er jeg for blød, kan ikke nænne det. Kan forestille mig, at han vil skrige meget og køre sig selv op så han slet ikke får sovet. Der må være en blidere måde at hjælpe ham til at sove bedre ?? kan du anbefale bogen "Sov igennem uden gråd?"
Hilsen
mig