Svar: Smerter i brystet og mælk nok

4. februar 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Joan

En infektion i brystet, uanset om det er svamp, brystbetændelse eller hvad det er, vil naturligt nedsætte mælkeproduktionen. Og når børn søger at få mælkemængden sat op igen, så vil de ofte sove kortvarigt og søge brystet hyppigt. Det er netop hyppigheden i amningerne som øger mælkemængde.

Så det at din datter sover korvarigt og melder sig for at die igen, kan sagtens være et tegn på at hun har brug for mere mælk. Det er måden hun viser dit bryst, at der skal produceres mere. Jo mere utilfreds hun virker, jo mere lægger du hende til og jo mere mælk producerer du :)

Smerter i brystet kan skyldes mange ting og det kan f.eks. handle om at din datter ikke har rigtig fat, når hun dier. Hvis hun dier for yderligt på brystet, eller hænger for meget i brystvorten, vil det ofte gøre ondt. Det er vigtigt at du medtænker at hun skal have masser af bryst inde i munden, ikke kun brystvorten og at hun skal til brystet - det er ikke brystet der skal til hende.

Måske har hun for kort tungebånd, så vil hun have svært ved at få fat og det kan gøre ondt, når hun ammes. Kort tungebånd kan man klippe og hos nogle giver det effekt med det samme, hos andre vil det være for sent, når barnet er blevet 2 måneder :(

Du skal naturligvis overveje hvor meget du vil kæmpe for amningen, der er forskelligt man kan gøre for at få stimuleret til mere mælk - blandt andet udmalkning med brystpumpe som du har gang i nu. Den bedste til at stimulere dig er dog din datter og jo mere du kan lægge hende til og naturligvis sikre at hun dier rigtigt, jo bedre er det. Men igen, det afhænger helt af hvad ...

Annonce

... du kan holde til og har lyst til.

Det er godt at amme, men det skal ikke være for enhver pris og hvis du synes det gør for ondt og fornemmer at din datter ikke får mælk nok og kommer ud af trivsel, så vil det være rigtig godt at supplere hende med lidt mme. At give hende lidt mme i en overgang kan godt være med til at få amningen på fode igen. Det kan gøre at hun sover et lidt længere stræk og du kan så sætte dig og malke ud i mens hun sover og så lægge hende til igen, når hun atter vågner og har brug for mælk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

På den måde kan du altså amme hende som du plejer og derfor få stimuleret som hun jo gør, supplere med lidt mme så hun sover lidt bedre og så bruge brystpumpen som ekstra stimulation, når hun sover. Du kan også med fordel forsøge at amme hende fra det ene bryst og samtidig bruge brystpumpen på modsatte bryst. Det at stimulere/malke ud på begge sider samtidig kan øge mælkemængden ekstra :)

Det er forskelligt hvordan vi har det med amning og jeg ved ikke hvordan du har det ... Nogle kvinder vil amme og bruger enorme ressourcer på det for at få det til at fungere - nogle gange lykkes det, andre gange ikke. Andre kvinder har det fint med både at amme og give flaske og det fungerer godt at gøre begge dele og andre foretrækker flasken, det giver større ro, man ved præcist hvor meget barnet har fået og far kan også tage over ... Der er fordele og ulemper ved det hele og du skal vælge det som lige nu virker rigtigt for jer begge. jeg vil gerne støtte dig i det valg du laver, uanset om det er det ene eller det andet :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig