Svar: Smerter i brystet og mælk nok
4. februar 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Joan
En infektion i brystet, uanset om det er svamp, brystbetændelse eller hvad det er, vil naturligt nedsætte mælkeproduktionen. Og når børn søger at få mælkemængden sat op igen, så vil de ofte sove kortvarigt og søge brystet hyppigt. Det er netop hyppigheden i amningerne som øger mælkemængde.
Så det at din datter sover korvarigt og melder sig for at die igen, kan sagtens være et tegn på at hun har brug for mere mælk. Det er måden hun viser dit bryst, at der skal produceres mere. Jo mere utilfreds hun virker, jo mere lægger du hende til og jo mere mælk producerer du :)
Smerter i brystet kan skyldes mange ting og det kan f.eks. handle om at din datter ikke har rigtig fat, når hun dier. Hvis hun dier for yderligt på brystet, eller hænger for meget i brystvorten, vil det ofte gøre ondt. Det er vigtigt at du medtænker at hun skal have masser af bryst inde i munden, ikke kun brystvorten og at hun skal til brystet - det er ikke brystet der skal til hende.
Måske har hun for kort tungebånd, så vil hun have svært ved at få fat og det kan gøre ondt, når hun ammes. Kort tungebånd kan man klippe og hos nogle giver det effekt med det samme, hos andre vil det være for sent, når barnet er blevet 2 måneder :(
Du skal naturligvis overveje hvor meget du vil kæmpe for amningen, der er forskelligt man kan gøre for at få stimuleret til mere mælk - blandt andet udmalkning med brystpumpe som du har gang i nu. Den bedste til at stimulere dig er dog din datter og jo mere du kan lægge hende til og naturligvis sikre at hun dier rigtigt, jo bedre er det. Men igen, det afhænger helt af hvad du kan holde til og har lyst til.
Det er godt at amme, men det skal ikke være for enhver pris og hvis du synes det gør for ondt og fornemmer at din datter ikke får mælk nok og kommer ud af trivsel, så vil det være rigtig godt at supplere hende med lidt mme. At give hende lidt mme i en overgang kan godt være med til at få amningen på fode igen. Det kan gøre at hun sover et lidt længere stræk og du kan så sætte dig og malke ud i mens hun sover og så lægge hende til igen, når hun atter vågner og har brug for mælk.
På den måde kan du altså amme hende som du plejer og derfor få stimuleret som hun jo gør, supplere med lidt mme så hun sover lidt bedre og så bruge brystpumpen som ekstra stimulation, når hun sover. Du kan også med fordel forsøge at amme hende fra det ene bryst og samtidig bruge brystpumpen på modsatte bryst. Det at stimulere/malke ud på begge sider samtidig kan øge mælkemængden ekstra :)
Det er forskelligt hvordan vi har det med amning og jeg ved ikke hvordan du har det ... Nogle kvinder vil amme og bruger enorme ressourcer på det for at få det til at fungere - nogle gange lykkes det, andre gange ikke. Andre kvinder har det fint med både at amme og give flaske og det fungerer godt at gøre begge dele og andre foretrækker flasken, det giver større ro, man ved præcist hvor meget barnet har fået og far kan også tage over ... Der er fordele og ulemper ved det hele og du skal vælge det som lige nu virker rigtigt for jer begge. jeg vil gerne støtte dig i det valg du laver, uanset om det er det ene eller det andet :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske