Svar: Spise om natten
1. februar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Jeg tror desværre ikke at det er grød din dreng har brug for, det lyder som om at han har brug for mere mælk ...
Du kan derfor arbejde på at øge din mælkemængde dagen igennem ved at lægge ham hyppigere til eller også vælge at supplere ham med en flaske modermælkserstatning.
Børn i din drengs alder er naturligt mere opmærksomme på verden og hvad der sker omkring dem. Når de spiser lader de sig let forstyrre, de slipper, tager fat, slipper, tager fat, smiler til dig, tager fat igen, slipper osv. og hvis far kommer ind i rummet, så er han pludselig mere interessant at følge end det er at spise videre.
Derudover vil børn i 3-4 måneders alderenofte også begynde at powernappe mere i løbet af dagen, de sover kortere tid af gangen og tager flere små lure end man tidligere har oplevet. Man kommer derfor meget hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover dagen igennem. Det kunne godt være det der sker hos jer og når han ikke spiser nok i løbet af dagen, så søger han naturligt brystet ekstra om natten og vækker dig hele tiden ...
Mit forslag er derfor at du forsøger at øge han mælkeindtag hele dagen igennem og det kan her være en god idé at give ham mælk to gange mellem hver lur. Det vil sige at han skal have mælk, når han vågner af en lur, så skal han bøvse, leges med, pludres med osv. så skiftes han og så får han mælk igen inden han atter puttes.
Da jeg går ud fra at du ammer, så kan du altså starte med at lægge ham til det ene bryst, når han vågner og give ham fra modsatte bryst inden du putter ham igen. Ved at få ham til at spise fra begge bryster mellem hver lur, får du ham fyldt ekstra godt op og du får stimuleret til mere mælk.
Hvis du ikke ønsker dette, så kan du også amme ham fra det ene bryst og lade ham spise det han vil der og så supplere ham med en flaske inden han så skal sove.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske