Svar: Spise om natten

1. februar 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære trætte mor

Jeg tror desværre ikke at det er grød din dreng har brug for, det lyder som om at han har brug for mere mælk ...

Du kan derfor arbejde på at øge din mælkemængde dagen igennem ved at lægge ham hyppigere til eller også vælge at supplere ham med en flaske modermælkserstatning.

Børn i din drengs alder er naturligt mere opmærksomme på verden og hvad der sker omkring dem. Når de spiser lader de sig let forstyrre, de slipper, tager fat, slipper, tager fat, smiler til dig, tager fat igen, slipper osv. og hvis far kommer ind i rummet, så er han pludselig mere interessant at følge end det er at spise videre.

Derudover vil børn i 3-4 måneders alderenofte også begynde at powernappe mere i løbet af dagen, de sover kortere tid af gangen og tager flere små lure end man tidligere har oplevet. Man kommer derfor meget hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover dagen igennem. Det kunne godt være det der sker hos jer og når han ...

Annonce

... ikke spiser nok i løbet af dagen, så søger han naturligt brystet ekstra om natten og vækker dig hele tiden ...

Mit forslag er derfor at du forsøger at øge han mælkeindtag hele dagen igennem og det kan her være en god idé at give ham mælk to gange mellem hver lur. Det vil sige at han skal have mælk, når han vågner af en lur, så skal han bøvse, leges med, pludres med osv. så skiftes han og så får han mælk igen inden han atter puttes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da jeg går ud fra at du ammer, så kan du altså starte med at lægge ham til det ene bryst, når han vågner og give ham fra modsatte bryst inden du putter ham igen. Ved at få ham til at spise fra begge bryster mellem hver lur, får du ham fyldt ekstra godt op og du får stimuleret til mere mælk.

Hvis du ikke ønsker dette, så kan du også amme ham fra det ene bryst og lade ham spise det han vil der og så supplere ham med en flaske inden han så skal sove.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder