Urolige nætter og for lidt mad?

1. februar 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Urolige nætter og for lidt mad?

Kære Helen

Mit spørgsmål går både på mad og søvn - jeg ved, at du helst kun vil have et emne pr brev, men jeg vil høre dig, om du mener der er en sammenhæng.

I over en måned har min søn været vågen mindst én gang i timen natten igennem. Han er i skrivende stund 7 måneder og et par dage.

Da han var 5 måneder kom han ind på sit eget værelse, fordi han vågnede ovre i vuggen, når vi vendte os i sengen. I begyndelsen sov han også lidt bedre. Førhen vågnede han kun for at spise, hvilket jeg overhovedet ikke har nogle problemer med, og jeg har ingen ønsker om at udfase natmælken.

Problemet er, at ingen af os får en ordentlig nattesøvn.
Han virker urolig - kaster sig rundt i sengen, ender helt klemt oppe i hovedenden,

Jeg skiftede dynen ud med voksi, fordi jeg troede han følte sig utyg, når han hele tiden sparkede dynen af.

Vi har prøvet med forskellige temperaturer i hans værelse.

Jeg har tænkt "ører", men han har ingen problemer med at sove om dagen og bliver heller ikke ked af det som om natten. Om dagen sover han ca 1 1/2 time til formiddag og 1-2 timer eftermiddag. Det er meget forskelligt om han tager powernappen sent eftermiddag, men for det meste gør han ikke.

Jeg tager ham ofte ind i min seng om natten. Det giver en lidt bedre søvn, men han virker stadig ikke til at sove ret dybt og bliver nemt forstyrret og vågner.

Jeg synes, vi prøver at give ham en god rytme i løbet af dagen med leg og stimuli, men også ro til selv at udforske verden. Han er begyndt at komme op på sine knæ og sidder og rokker og han skubber sig rundt på maven og undersøger hele stuen. Han er total glad i låget og helt ...

Annonce

... fantastisk at være sammen med stort set hele dagen og er utrolig glad for kontakt med både os og fremmede. Han elsker når der sker noget. Så jeg tænker, at han egentlig burde være fysisk og mentalt træt til natten. Der er heller ingen problemer med at putte ham. Han kommer i seng mellem 19.30 og 20. Og han sover ret hurtigt. Problemerne opstår som regel fra midnat og frem.

Jeg kan ikke finde ud af om det har sammenhæng med hans meget beskedne madindtag.

Jeg har store problemer med at få ham til at tage flasken. Han vil faktisk kun tage den, når han er halvsovende. Det resulterer i, at jeg har store problemer med at holde ham på 400 ml i døgnet. Derudover får han som regel 3 måltider. Han spiser omkring en halv deciliter havregrød, som jeg beriger med mme-pulver og smør.

Til frokost spiser han som regel ca en halv deciliter grøntsagsmos. (han vil ikke have rugbrød) Til aften spiser han en deciliter grøntsagsmos med enten kogt kylling eller fisk i. Jeg prøver ALT udi diverse grøntsager for at finde noget han får lyst til at kaste sig over, og jeg kan da også mærke, at han er gladere for grøntsagerne end grøden.

Jeg er ret bekymret for hans væskeindtag for udover de max 400 ml mme får han kun nogle små tåre vand af de glas vi tilbyder ham til måltiderne. Vi har lige fra hans fødsel haft store problemer med at få ham til at spise. Han viser stort set aldrig sult. Hvis vi er ude og der sker en masse omkring ham - kan han gå i skræmmende mange timer uden mad eller drikke. Han afviser det, hvis vi tilbyder ham.

Jeg beklager, hvis det blev maget langt og rodet, men jeg er simpelthen så træt og ret bekymret.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder