Svar: Smårifter på brystvorterne
31. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Tinusmor
Det er godt at høre at din svampeinfektion er på retur. Det er helt normalt at rifter og sår har svært ved at hele, når man har svamp - faktisk kan et symptom på svampeinfektion være at brystvorterne ikke vil hele ...
Alt efter hvor sår og rifter sidder kan du overveje forskellige muligheder, - det handler ofte om hvordan barnet er lagt til:
Hvis såret sidder på spidsen af brystvorten, så har din datter for yderligt fat og har ikke bryst nok inde i munden. Det kan også være at hun får godt fat i starten, men så glider hun stille og roligt mere og mere ud på spidsen af brystet, når hun har diet lidt hos dig.
Hvis dine sår sidder på oversiden af brystvorten, så skyldes det ofte at barnet hænger for meget i brystet. Hvis dit bryst er stort og blødt, så fold evt. en stofble ind under brystet for at løfte det lidt op. Tænk på at din datter skal til brystet, det er ikke brystet der skal til din datter.
Sidder sårene på siden af brystvorten, så ligger din datter skævt for og du skal sørge for at lægge hende mere lige til brystet. Du skal flytte hende i retning af såret, således at hvis såret er på venstre side af brystvorten, så skal hun flyttes længere til venstre ved næste amning.
Hvis du har sår i kanten af brystvorten, der hvor brystvorten ligesom hæfter fast på det brune område, så vil det ofte skyldes at du har brugt en brystpumpe eller en suttebrik, som ikke passer i størrelsen din brystvorte. En brik eller en pumpe, som er for lille. Her er man så nødt til at undersøge mulighederne for at få en model, som er større og ikke presser på og slider unødigt på brystvorten.
Når der er hul på brystet, så kan der trænge bakterier ind og dermed øges risikoen for at du får en infektion og dermed brystbetændelse. Derfor skal du være meget opmærksom på symptomer på "influenza". Ondt over det hele, feber og generelt utilpashed er første tegn på brystbetændelse og så kommer der smerter, rødme og varme af brystet.
Du skal også huske på at din datter malker på brystet med sin tunge og at tungen er ru som sandpapir. Derfor slider den på brystet, når hun spiser hos dig. Prøv derfor at lægge hende til, så tungen rammer såret så lidt som muligt - ved at amme i forskellige ammestillinger. På den måde kan du aflaste lidt.
Lansinoh salve indeholder ren lanolin og det skulle være en udmærket salve til sårheling af brystvorterne. Da du oplever at den har god effekt, så tænker jeg at der ikke sker noget ved at du forsøger en kombination, hvor du bruger Brentan om dagen til både dig og din datter og bruger Lansinoh om natten. Men normalt anbefaler man ikke flere behandlinger på en gang. Men prøv, se om det hjælper dig og så er det jo godt.
Med hensyn til Brentan så anbefales det at fortsætte med behandling i 7-14 dage efter at symptomerne er forsvundet.
Brentan på sutten er fint, når hun ikke har nogen synlige tegn, men ellers kan det være en god idé at komme brentan mundgel på spidsen af din finger og kører det rundt på hendes gummer, tunge, gane og indersiden af kinder og læber, så du får det rigtig godt fordelt i munden og på mundens slimhinder. Når man kommer det på sutten er det ikke sikkert at det bliver fordelt over det hele :)
Håber du kan bruge ovenstående videre!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske