Svar: Svamp igen igen
24. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Stort tillykke med lillesøster!
Hvor er det synd for dig at du skal døje med gentagende svampeinfektioner. Jeg skal prøve at rådgive dig så godt som muligt herom, så I kan blive den svamp kvit snarest ... :)
Det anbefales at behandle med tablet Fluconazol, når ingen anden behandling har vist sig effektiv. Og Fluconazol kan godt anvendes selvom man ammer. Den mængde, barnet indtager, udgør kun 3-6% af den terapeutiske dosis (3-6 mg/kg/dag) og der er lavet undersøgeler som viser at nyfødte tåler dette fint. Det anbefales dog at man ikke bruger det over lang til og at man ikke behandler med meget høje doser.
Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion giver 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage. Det lyder som om at det er sidstnævnte dosis du bør følge.
Svamp i brystet skal behandles ud fra symptomerne og man behandler begge bryster og behandler både mor og barn, selvom der kun er symptomer hos den ene. Det er ikke altid svampen kan ses, men den kan føles og det er det symptom man behandler.
Der er ingen tvivl om at svamp på brystet spiller ind på amning og nedløbsrefleks og mælkedannelse. Det er helt almindeligt at mælkeproduktionen nedsættes i den periode, hvor der er svamp, det samme oplever man under andre infektioner, f.eks. ved brystbetændelse.
Der er forskellige råd at følge:
- Vask dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Du kan med fordel også bruge lidt danskvand i din datters mund, hvis du kan se at hun har lidt belægninger. Tag snippen af en stofble omkring din finger, dyp den i danskvand og drej den rundt på hendes tunge, kinder og gummer, hvor svampen sidder.
- Lad brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
- BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader
- Vær meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv. Vask gerne hænder inden du skal amme og rører ved dit bryst.
- Brug ammeindlæg. Der er diskussion omkring hvorvidt det er godt at bruge uldindlæg eller ej. Man kan sige at det kan være en fordel at bruge engangsammeindlæg i behandlingsperioden fordi ammeindlægget så skal skiftes hver gang du ammer. Dertil kommer at man kan komme lidt Brentan-gel på ammeindlægget så det ikke hænger fast i brystvorten. Der er dog også nogen som mener at uld hæmmer bakterievækst og derfor er en fordel, du skal naturligvis bruge det, du synes virker mest behageligt for dig. Det vigtigste er at dit bryst hele tiden holdes rent og tørt.
- Undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. Også hvidt brød kan det være en idé at holde sig fra. Spis gerne syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk. De indeholder acidophilus kulturer, der gode til at genoprette en naturlig bakterieflora. Det er altså vigtigt at behandle indefra og der kan godt være en sammenhæng mellem dit indtag af flere søde fødevarer og opblussen af din infektion nu.
- Hvis din datter bruger sut, suttebrik, flaske, du bruger brystpumpe eller lignende hjælpemidler så er det vigtigt at alle ting koges. Det er ikke nok at skolde det - faktisk siger man at det skal koges i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampevæksten er helt væk.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke, håber du snart oplever bedring :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske