Svamp igen igen

24. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Svamp igen igen

Kære Helen.

Min mand og jeg har d. 24. november været så heldige at blive forældre igen til den skønneste datter Alma. Generelt går det super godt og det har været helt anderledes nemt med hende end med vores første barn Tinus.

Egentlig har jeg været igennem lidt af det samme med sår på brysterne, brystbetændelse en gang H1N1 da hun var 3 uger og nu svamp. Den store forskel har dog været at jeg denne gang har prøvet det hele før og derfor meget bedre rustet til at håndtere diverse udfordringer. Og så har vi lige fra starten fået meget mere søvn - Alma sover mellem 3 og 6 timer i træk om natten og er kun vågen i kort tid for at spise, så det er jo ren luksus ;0)

Men ak, desværre kæmper jeg igen med en svampeinfektion. Sidst fik jeg bugt med svampen med FLuconazol efter talrige forsøg med Brentan, danskvand osv og da jeg stadig har tabletter tilbage fra sidste gang har jeg i samråd med min læge forsøgt at behandle det på samme måde denne gang. Hun sagde jeg skulle forsøge med 1 engangsdosis på 200 mg og evt gentage efter 3-4 dage hvis ikke der var effekt. Det har kunnet tage toppen men desværre kommer det igen.

Symptomerne er sviende og brændende smerter under amning, specielt hvis hun tager det mindste forkert ved eller der ikke er så meget mælk, og så bliver brystet mere og mere ømt jo længere tid hun sutter. Når det har været rigtig slemt gør det også ondt mellem amningerne og når mælken løber til.

Jeg er i samråd med min læge nu igang med en 14-dages kur med først 200 mg som mætningsdosis og efterfølgende 50 g dagligt. De første par dage med god effekt men nu gør det bare vanvittigt ondt i højre bryst så jeg har måtte finde suttebrikkerne frem og her til aften endte vi med at give Alma 60 ml MME da det gjorde vanvittig ondt og der ikke rigtig var noget mælk. ...

Annonce

... Heldigvis tog hun flasken helt uden problemer ( det var første gang ) og faldt i søvn lige bagefter.

Vi har indenfor den sidste uge-1½ uge holdt fødselsdag i flere omgange for vores søn Tinus hvilket har betydet lidt meget gang i den med masser af gæster og alt hvad det medfører af rengøring oprydning bagning madlavning osv. Og så har vi selvfølgelig spist en del hvidt brød, kage osv hvilket leder op til mine spørgsmål:

Kan denne sidste uge være årsag til opblussen i svampen? Og hvorfor er lige jeg så hårdt ramt af svamp? SKyldes det evt at jeg har haft svamp under graviditeten eller er der andre årsager til at jeg er så udsat? Jeg har den sidste uge også haft symptomer på svamp i underlivet med kraftigt udflåd...

Og så vil jeg gerne høre din mening ifht doseringen af fluconazol? Skulle jeg evt gå op til 100 mg dagligt? Er jo lidt træt af gentagne gange at skulle i behandling for jeg har altså lidt dårlig samvittighed overfor Alma. Men hvis dosis er for lav kommer jeg vel aldrig helt af med det?

Det har været min oplevelse at mælkemængden bliver negativt påvirket af infektionen således at når der ikke har været nogen gener er der masser af mælk og omvendt jo mere ømme brysterne bliver. Og så hjælper det bestemt heller ikke på mælkemængden med stress og jag og for lidt væske, men kan det passe at infektionen direkte hæmmer mælkeproduktionen?

Jeg har primært brugt uldindlæg (i modsætning til sidste gang) med engangsindlæg udenpå men har vasket dem dagligt. De sidste par dage dog kun engangsindlæg og synes faktisk kun det bliver værre af dem - som om brystvorterne blivere irriterede...

Sidst skal jeg lige høre om det er nødvendigt at behandle Alma når hun ikke har nogen synlige tegn på infektion? Hverken belægninger i munden eller rød numse...

På forhånd tak for hjælpen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2