Nattesøvn og amning / flaske

24. januar 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Nattesøvn og amning / flaske

Hej Helen.

Vores datter er nu 5mdr gammel og har siden fødslen holdt mig/os vågen en hel del...

Hun blev født ved kejsersnit og har haft en del komplikationer med nakke-ryg og har derfor grædt en stor del af tiden de første tre mdr.
Det er nu blevet behandlet, så det går meget bedre heldigvis.

Mit spørgsmål er nu hvordan jeg lærer hende at sove bedre om natten. Eller som det så populært hedder at sove igennem.
Hvor længe er normalt at skulle kunne sove uden mad når man er 5mdr?

Jeg har prøvet at holde øje med hvor ofte hun får mad om natten, og det er ca efter 2½timer at hun får bryst. Og gentages indtil vi står op.

Hun har en seng der sidder fast på vores, så i reglen ligger hun vel nærmest i vores seng. Jeg ruller hende gerne over til mig og lader hende sove ved siden af mig hvis hun er meget urolig, så det har hun gjort en del. Sikkert en dårlig vane, men jeg har elsket det og det har virket.

Nu skal vi til at have hende over i sin egen tremmeseng, dog stadig i vores soveværelse.

Jeg ville gerne nu prøve at trække den til at hun kan sove hvert fald fire timer før hun skal have mad igen, da jeg er ved at være lidt træt efterhånden.

Det virker lidt som om de sidste fem mdr af vores liv har været en stor omgang famlen i blinde, hvor vi har forsøgt med lidt af hvert.

Vi har købt bogen godnat ...

Annonce

... og sov godt, men mangler lidt mere info omkring mad om natten. Det eneste jeg kunne finde i den var at et barn på omkring 6 mdr gerne kun skulle spise en gang om natten, og det helst ikke i soveværelset.

Skal jeg så gå ind med hende i stuen midt om natten og give hende bryst eller flaske? (jeg giver hende flaske hvis jeg ikke føler jeg har nok mælk, eller at jeg bliver for øm. -hun bider...)

Vi står op omkring kl7.30- 8 hvor hun ammes og får en lille lur igen på omkring en times tid ca. kl9

kl.11 blir hun efter amning igen lagt ned for at sove og får her 1-1½ times søvn.

kl.13ca amning igen

kl.15 lægges hun ned til sin lange lur efter amning
her kan hun godt tage op til 3½ time.

kl.18-18.30 op igen - amning

kl.19 får hun mos og evt vand og bryst
kl.19.30 i bad og kl20 i seng. Her får hun ofte mælk fra begge bryster så jeg ser hvor mæt hun kan blive.

så er det at hun vågner omkring kl21-22 og vil spise igen.

og vågen igen kl23-00 hvor hun plejer at få en stor flaske.
og så kører bussen ellers om natten.

Jeg gav hende grød, men den nat lå hun og pressede hele natten og sked en del, så jeg er gået over til mos som hun ikke reagerer på. Det er hjemmelavet med kartofler og hvad vi ellers har ved hånden af grønt der kommer i.
hvad gør vi nu??

På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.