Brev:
Nattesøvn og amning / flaske
24. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Nattesøvn og amning / flaske
Hej Helen.
Vores datter er nu 5mdr gammel og har siden fødslen holdt mig/os vågen en hel del...
Hun blev født ved kejsersnit og har haft en del komplikationer med nakke-ryg og har derfor grædt en stor del af tiden de første tre mdr.
Det er nu blevet behandlet, så det går meget bedre heldigvis.
Mit spørgsmål er nu hvordan jeg lærer hende at sove bedre om natten. Eller som det så populært hedder at sove igennem.
Hvor længe er normalt at skulle kunne sove uden mad når man er 5mdr?
Jeg har prøvet at holde øje med hvor ofte hun får mad om natten, og det er ca efter 2½timer at hun får bryst. Og gentages indtil vi står op.
Hun har en seng der sidder fast på vores, så i reglen ligger hun vel nærmest i vores seng. Jeg ruller hende gerne over til mig og lader hende sove ved siden af mig hvis hun er meget urolig, så det har hun gjort en del. Sikkert en dårlig vane, men jeg har elsket det og det har virket.
Nu skal vi til at have hende over i sin egen tremmeseng, dog stadig i vores soveværelse.
Jeg ville gerne nu prøve at trække den til at hun kan sove hvert fald fire timer før hun skal have mad igen, da jeg er ved at være lidt træt efterhånden.
Det virker lidt som om de sidste fem mdr af vores liv har været en stor omgang famlen i blinde, hvor vi har forsøgt med lidt af hvert.
Vi har købt bogen godnat og sov godt, men mangler lidt mere info omkring mad om natten. Det eneste jeg kunne finde i den var at et barn på omkring 6 mdr gerne kun skulle spise en gang om natten, og det helst ikke i soveværelset.
Skal jeg så gå ind med hende i stuen midt om natten og give hende bryst eller flaske? (jeg giver hende flaske hvis jeg ikke føler jeg har nok mælk, eller at jeg bliver for øm. -hun bider...)
Vi står op omkring kl7.30- 8 hvor hun ammes og får en lille lur igen på omkring en times tid ca. kl9
kl.11 blir hun efter amning igen lagt ned for at sove og får her 1-1½ times søvn.
kl.13ca amning igen
kl.15 lægges hun ned til sin lange lur efter amning
her kan hun godt tage op til 3½ time.
kl.18-18.30 op igen - amning
kl.19 får hun mos og evt vand og bryst
kl.19.30 i bad og kl20 i seng. Her får hun ofte mælk fra begge bryster så jeg ser hvor mæt hun kan blive.
så er det at hun vågner omkring kl21-22 og vil spise igen.
og vågen igen kl23-00 hvor hun plejer at få en stor flaske.
og så kører bussen ellers om natten.
Jeg gav hende grød, men den nat lå hun og pressede hele natten og sked en del, så jeg er gået over til mos som hun ikke reagerer på. Det er hjemmelavet med kartofler og hvad vi ellers har ved hånden af grønt der kommer i.
hvad gør vi nu??
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Line