Svar: Flaske om natten?

24. januar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lena

Det vil nedsætte din mælkemængde, hvis du begynder at give Felix en flaske om natten - også selvom det er udmalket modermælk han får i flasken. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten og det er derfor vigtigt at amme om natten hvis man vil øge eller bibeholde sin mælkemængde.

Dertil kommer at en brystpumpe ikke vil stimulere brystet ligeså godt som din dreng, så du får altså ikke det samme ud af at malke ud som, når du lægger ham til. Kvinder der af forskellige årsager er nødt til at malke ud de første uger til måneder vil skulle få deres barn til at die på et eller andet tidspunkt. Det vil normalt ikke være muligt at opretholde en tilstrækkelig mælkemængde med brystpumpe alene.

Så din dreng er den bedste til at stimulere dig og vise din krop, hvad hans behov er og jo mere du giver flaske, jo mere vil din mælkemængde ...

Annonce

... mindskes.

Du kan prøve at sætte dig op, holde lidt gang i ham og få ham til at spise fra begge bryster om natten. Det kan måske gøre at han derefter så tager et lidt længere stræk igen.

Din dreng bør ikke sove under samme dyne som dig, men bør faktisk sove under sin egen dyne. Hvis det skal være helt rigtigt, så bør han faktisk have sin egen plads i sengen, - det er ikke hensigtsmæssigt at han ligger mellem begge jer forældre, det giver risiko for overophedning ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det bedste ville være, hvis du kunne amme ham og derefter putte ham tilbage i lift, seng eller vugge, hvor han så kan sove videre indtil han har brug for mælk igen. På samme måde er det bedst for ham at sove på ryggen, når man skal forebygge vuggedød...

Der er aldrig nogen garantier og man må gøre det, som virker mest rigtigt og som fungerer bedst for jer alle tre.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder