Svar: Flaske om natten?
24. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Lena
Det vil nedsætte din mælkemængde, hvis du begynder at give Felix en flaske om natten - også selvom det er udmalket modermælk han får i flasken. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten og det er derfor vigtigt at amme om natten hvis man vil øge eller bibeholde sin mælkemængde.
Dertil kommer at en brystpumpe ikke vil stimulere brystet ligeså godt som din dreng, så du får altså ikke det samme ud af at malke ud som, når du lægger ham til. Kvinder der af forskellige årsager er nødt til at malke ud de første uger til måneder vil skulle få deres barn til at die på et eller andet tidspunkt. Det vil normalt ikke være muligt at opretholde en tilstrækkelig mælkemængde med brystpumpe alene.
Så din dreng er den bedste til at stimulere dig og vise din krop, hvad hans behov er og jo mere du giver flaske, jo mere vil din mælkemængde mindskes.
Du kan prøve at sætte dig op, holde lidt gang i ham og få ham til at spise fra begge bryster om natten. Det kan måske gøre at han derefter så tager et lidt længere stræk igen.
Din dreng bør ikke sove under samme dyne som dig, men bør faktisk sove under sin egen dyne. Hvis det skal være helt rigtigt, så bør han faktisk have sin egen plads i sengen, - det er ikke hensigtsmæssigt at han ligger mellem begge jer forældre, det giver risiko for overophedning ...
Det bedste ville være, hvis du kunne amme ham og derefter putte ham tilbage i lift, seng eller vugge, hvor han så kan sove videre indtil han har brug for mælk igen. På samme måde er det bedst for ham at sove på ryggen, når man skal forebygge vuggedød...
Der er aldrig nogen garantier og man må gøre det, som virker mest rigtigt og som fungerer bedst for jer alle tre.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske