Brev:
Flaske om natten?
24. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Flaske om natten?
Kære Helen,
Tak for dit svar og gode råd. Der er nu et par nye spørgsmål der har meldt sig:
Felix er nu fire uger gammel og har taget ca. et kilo (fra 3500gr til 4500gr) på siden han tabte sig efter fødslen . Jeg plejer at amme ham det meste af aftenen, hvor han er meget vågen indtil ca kl 23 hvor vi går i seng. Der ammer jeg en sidste gang og supplere med en flaske mælk som jeg har pumpet ud - mellem 20 og 40 ml. Derefter falder han nemt i søvn og sover som regel 3 1/2 - 4 timer.
Når han så vågner ved 4 tiden får han bryst liggende i sengen, spiser lidt og falder i søvn igen, men derefter vågner han hver halvanden - to timer og vil have lidt mere at spise. Mit indtryk er at når han er træt spiser han ikke så meget, men falder i søvn ved brystet og har derfor naturligt brug for at spise oftere. Ville det være en god idé at give ham en flaske udpumptet mælk i stedet kl 4 om natten, så han får et ordentlig måltid og måske kan sove endnu et stræk på 3-4 timer? Ville det gå ud over min mælkeproduktion, hvis der så går 7-8 timer om natten mellem at jeg ammer ham?
Desuden har jeg lige to hurtige spørgsmål: må han gerne sove under samme dyne som os eller skal han ligge under egen dyne? Ofte falder han i søvn på siden når jeg ligger og ammer ham- er det ok eller skal han om på ryggen pga risiko for vuggedød? (jeg har prøvet at vende ham nogle gange, men han vågner hver gang)
På forhånd tak for hjælpen!
Lena