Flaske om natten?

24. januar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Flaske om natten?

Kære Helen,

Tak for dit svar og gode råd. Der er nu et par nye spørgsmål der har meldt sig:

Felix er nu fire uger gammel og har taget ca. et kilo (fra 3500gr til 4500gr) på siden han tabte sig efter fødslen . Jeg plejer at amme ham det meste af aftenen, hvor han er meget vågen indtil ca kl 23 hvor vi går i seng. Der ammer jeg en sidste gang og supplere med en flaske mælk som jeg har pumpet ud - mellem 20 og 40 ml. Derefter falder han nemt i søvn og sover som regel 3 1/2 - 4 timer.

Når han så vågner ved 4 tiden får han bryst liggende i sengen, spiser lidt og falder i søvn igen, men derefter vågner han hver halvanden - to timer og vil have lidt mere at spise. Mit indtryk er at når han er træt spiser ...

Annonce

... han ikke så meget, men falder i søvn ved brystet og har derfor naturligt brug for at spise oftere. Ville det være en god idé at give ham en flaske udpumptet mælk i stedet kl 4 om natten, så han får et ordentlig måltid og måske kan sove endnu et stræk på 3-4 timer? Ville det gå ud over min mælkeproduktion, hvis der så går 7-8 timer om natten mellem at jeg ammer ham?

Desuden har jeg lige to hurtige spørgsmål: må han gerne sove under samme dyne som os eller skal han ligge under egen dyne? Ofte falder han i søvn på siden når jeg ligger og ammer ham- er det ok eller skal han om på ryggen pga risiko for vuggedød? (jeg har prøvet at vende ham nogle gange, men han vågner hver gang)

På forhånd tak for hjælpen!

Lena

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39