Svar: Mælkeproduktion og benyttelse af brystpumpe

22. januar 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Malene

Det er meget vigtigt at din dreng dier rigtigt og hvis han tager 400g på om ugen, så må han få en del mælk fra dig nu. Det lyder derfor som om at din mælkeproduktion nu er sat godt op og ikke som om at du lige nu skal begynde at stimulere ekstra med en brystpumpe, så risikerer du at overproducere og det kan være ligeså galt som at producere for lidt ...

Du skal sørge for at din dreng får bryst nok ind i munden, når du lægger ham til og han må ikke falde ud på brystvorten, når han bliver træt undervejs i amningen. Så må du tage ham fra og sætte ham på igen, så han hele tiden har bryst nok i munden.

Underlæben skal du hjælpe ham med at krænge ud, du kan godt med en finger trække ham lidt i hagen lige under hans underlæbe, så han på den måde får krænget sin læbe ud. Det er vigtigt for at han ikke ligger og napper dig :)

Med hensyn til brug af brystpumpe, så er det forskelligt fra kvinde til kvinde hvordan man gør det bedst. Det kommer helt an på hvad formålet er.

Men hvis formålet er at øge mælkeproduktionen, så handler det om at stimulere/malke ud så hyppigt som muligt. Det giver mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver 4 time, det giver i princippet ikke mere mælk at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.

Barnet er den bedste til at stimulere brystet og hvis man kan lægge barnet til, er det vigtigt at gøre dette. Udover de amninger man så tilbyder barnet, kan man ...

Annonce

... stimulere brystet ekstra ved at lægge en ekstra udmalkning ind med brystpumpen. Det kan man gøre, når barnet f.eks. sover.

Det går hurtigt med at danne mælk igen, efter 1 time er ca 40% af mælken dannet, efter 2 timer 70%, efter 3 timer 90 % og efter 4 timer 100%. Så selvom man malker ud og barnet så vågner og er sulten 1½ time efter, så vil der altså stadig være noget mælk barnet kan få.

Som med mange andre ting, kræver det øvelse at bruge en brystpumpe og man kan meget hurtigt føle sig lidt "nora malkeko" agtig, når man sidder med en maskine i stedet for med sit barn. Det er vigtigt at man tager det stille og roligt og slapper så godt af som muligt. Jo mere afslappet du er, jo lettere løber mælken.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en fordel at bruge et varmt omslag på brystet inden udmalkning, måske har du en varmpude eller en varmepose du kan sætte sig med i 10-15 minutter inden du vil malke ud. Se også min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelguide.

Du kan også gøre det, at du forsøger at malke ud på det ene bryst imens din dreng dier fra det andet bryst. Det at stimulere begge bryster samtidig kan have stor effekt på mælkeproduktionen. Faktisk viser undersøgelser at dobbeltudmalkning - enten ved at malke ud imens man ammer, eller ved at have et dobbeltaggregat på brystpumpen - kan øge mælkeproduktionen med op til 60 %.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne