Svar: Mælkeproduktion og benyttelse af brystpumpe
22. januar 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Malene
Det er meget vigtigt at din dreng dier rigtigt og hvis han tager 400g på om ugen, så må han få en del mælk fra dig nu. Det lyder derfor som om at din mælkeproduktion nu er sat godt op og ikke som om at du lige nu skal begynde at stimulere ekstra med en brystpumpe, så risikerer du at overproducere og det kan være ligeså galt som at producere for lidt ...
Du skal sørge for at din dreng får bryst nok ind i munden, når du lægger ham til og han må ikke falde ud på brystvorten, når han bliver træt undervejs i amningen. Så må du tage ham fra og sætte ham på igen, så han hele tiden har bryst nok i munden.
Underlæben skal du hjælpe ham med at krænge ud, du kan godt med en finger trække ham lidt i hagen lige under hans underlæbe, så han på den måde får krænget sin læbe ud. Det er vigtigt for at han ikke ligger og napper dig :)
Med hensyn til brug af brystpumpe, så er det forskelligt fra kvinde til kvinde hvordan man gør det bedst. Det kommer helt an på hvad formålet er.
Men hvis formålet er at øge mælkeproduktionen, så handler det om at stimulere/malke ud så hyppigt som muligt. Det giver mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver 4 time, det giver i princippet ikke mere mælk at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.
Barnet er den bedste til at stimulere brystet og hvis man kan lægge barnet til, er det vigtigt at gøre dette. Udover de amninger man så tilbyder barnet, kan man stimulere brystet ekstra ved at lægge en ekstra udmalkning ind med brystpumpen. Det kan man gøre, når barnet f.eks. sover.
Det går hurtigt med at danne mælk igen, efter 1 time er ca 40% af mælken dannet, efter 2 timer 70%, efter 3 timer 90 % og efter 4 timer 100%. Så selvom man malker ud og barnet så vågner og er sulten 1½ time efter, så vil der altså stadig være noget mælk barnet kan få.
Som med mange andre ting, kræver det øvelse at bruge en brystpumpe og man kan meget hurtigt føle sig lidt "nora malkeko" agtig, når man sidder med en maskine i stedet for med sit barn. Det er vigtigt at man tager det stille og roligt og slapper så godt af som muligt. Jo mere afslappet du er, jo lettere løber mælken.
Det kan være en fordel at bruge et varmt omslag på brystet inden udmalkning, måske har du en varmpude eller en varmepose du kan sætte sig med i 10-15 minutter inden du vil malke ud. Se også min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelguide.
Du kan også gøre det, at du forsøger at malke ud på det ene bryst imens din dreng dier fra det andet bryst. Det at stimulere begge bryster samtidig kan have stor effekt på mælkeproduktionen. Faktisk viser undersøgelser at dobbeltudmalkning - enten ved at malke ud imens man ammer, eller ved at have et dobbeltaggregat på brystpumpen - kan øge mælkeproduktionen med op til 60 %.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske