Svar: Ammestop og vil ikke tage sutteflasken

6. januar 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Tak for dit brev og velkommen til.

Din datter kan ganske givet godt mærke at du føler dig lidt presset over situationen, børn læser os rigtig godt og reagerer nogle gange før vi selv egentlig er klar over, hvordan vi virker / har det ... :)

Det lyder som om at I er nødt til at overgå til flaske, der er ikke nogen alternativer, når du skal behandles med medicin for sklerose. At begynde med skemad, giver hende naturligvis lidt ekstra proteiner og mineraler osv. men det sikrer hende ikke væske/mælk og det er derfor flasken er nødt til at erstatte brystet.

Du er nødt til at finde ud af om det er sutteteknikken der er svær eller om det er smagen af mme hun ikke kan lide. Hvis det er sutteteknikken, så kan det være en god idé at forsøge med forskellige typer af flaskesutter. Hvis hun bruger sut, så prøv med en flaskesut, som ligner hendes almindelige sut.

Forsøg også med flaskesut af naturgummi og med sut i silikone. Forsøg med en flad og en rund model, forsøg også meget gerne med en elastisk flaskesut. Det laves blandt andet af Pigeon og Tommy Teepee og det er min erfaring at en del familier har held med at skifte til netop en elastisk flaskesut, når barnet ikke vil tage flaske.

Hvis det er smagen der er problemet, så kan det hjælpe at malke ud og give din egen mælk på flaske i begyndelsen og stille og roligt overgå til mme. Det kan også være en god idé at søde mme lidt, f.eks. komme 1 tsk sukker i 100ml mme - det ...

Annonce

... kan så senere trappes ud igen.

Du kan også forsøge mellem forskellige typer erstatning for at se om der er noget din datter bedre kan lide end andet.

Derudover er det en god idé at give flasken på de tidspunkter hvor du normalt ville amme, så du er sikker på at behovet for mælk er der. Nogle gange hjælper det at starte med brystet, lade hende die kortvarigt, trække brystvorten ud og hurtigt erstatte med flasken.

Det kan også være en god idé at give flasken f.eks. sen aften, hvor hun mere eller mindre i søvne måske vil acceptere den, så ved du i hvert fald at hun godt kan finde ud af teknikken. Du kan også prøve med lidt kogt vand, kamillete eller lidt sukker i det kogte vand fordi det måske smager bedre og kan gøre at hun så vender sig til at spise af flaske.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er en god idé at lade andre forsøge sig, fordi det kun er mor der forbindes med amning.

Det er en god idé at holde så langt nede på flasken at I kan komme til at berøre hendes kinder med tommel og pegefinger. Det kan fremme sutteteknikken, samtidig er det vigtigt at sutten berører hendes gane, da sutterefleksen sidder oppe i ganen.

Det kan være en god idé at give hende mme i munden med en lille sprøjte, lade hende lappe det i sig og på den måde vende hende til smagen, stille og roligt tilbyder du så flasken og nogle gange tager barnet så fat og sutter.

Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :)

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder