Svar: Ammestop og vil ikke tage sutteflasken
6. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til.
Din datter kan ganske givet godt mærke at du føler dig lidt presset over situationen, børn læser os rigtig godt og reagerer nogle gange før vi selv egentlig er klar over, hvordan vi virker / har det ... :)
Det lyder som om at I er nødt til at overgå til flaske, der er ikke nogen alternativer, når du skal behandles med medicin for sklerose. At begynde med skemad, giver hende naturligvis lidt ekstra proteiner og mineraler osv. men det sikrer hende ikke væske/mælk og det er derfor flasken er nødt til at erstatte brystet.
Du er nødt til at finde ud af om det er sutteteknikken der er svær eller om det er smagen af mme hun ikke kan lide. Hvis det er sutteteknikken, så kan det være en god idé at forsøge med forskellige typer af flaskesutter. Hvis hun bruger sut, så prøv med en flaskesut, som ligner hendes almindelige sut.
Forsøg også med flaskesut af naturgummi og med sut i silikone. Forsøg med en flad og en rund model, forsøg også meget gerne med en elastisk flaskesut. Det laves blandt andet af Pigeon og Tommy Teepee og det er min erfaring at en del familier har held med at skifte til netop en elastisk flaskesut, når barnet ikke vil tage flaske.
Hvis det er smagen der er problemet, så kan det hjælpe at malke ud og give din egen mælk på flaske i begyndelsen og stille og roligt overgå til mme. Det kan også være en god idé at søde mme lidt, f.eks. komme 1 tsk sukker i 100ml mme - det kan så senere trappes ud igen.
Du kan også forsøge mellem forskellige typer erstatning for at se om der er noget din datter bedre kan lide end andet.
Derudover er det en god idé at give flasken på de tidspunkter hvor du normalt ville amme, så du er sikker på at behovet for mælk er der. Nogle gange hjælper det at starte med brystet, lade hende die kortvarigt, trække brystvorten ud og hurtigt erstatte med flasken.
Det kan også være en god idé at give flasken f.eks. sen aften, hvor hun mere eller mindre i søvne måske vil acceptere den, så ved du i hvert fald at hun godt kan finde ud af teknikken. Du kan også prøve med lidt kogt vand, kamillete eller lidt sukker i det kogte vand fordi det måske smager bedre og kan gøre at hun så vender sig til at spise af flaske.
Det er en god idé at lade andre forsøge sig, fordi det kun er mor der forbindes med amning.
Det er en god idé at holde så langt nede på flasken at I kan komme til at berøre hendes kinder med tommel og pegefinger. Det kan fremme sutteteknikken, samtidig er det vigtigt at sutten berører hendes gane, da sutterefleksen sidder oppe i ganen.
Det kan være en god idé at give hende mme i munden med en lille sprøjte, lade hende lappe det i sig og på den måde vende hende til smagen, stille og roligt tilbyder du så flasken og nogle gange tager barnet så fat og sutter.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske