Svar: Min datters væskebehov - 6 mdr.

22. december 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Din datters mælkebehov er stort, meget stort. De fleste børn vil i 6 måneders alderen drikke mellem 800-1000ml mælk af bryst eller flaske og selvom de i 7 måneders alderen er godt igang med skemaden, så fylder mælken stadig meget. De fleste børn har behov for mindst 750ml i 7 måneders alderen.

Så stor en mængde vil din datter højst sandsynligt ikke kunne indtage af en kop og alternativet til amning er derfor en flaske med modermælkserstatning. Det er helt okay, at du føler behov for at stoppe eller nedtrappe amning, men det kræver altså at du kan få hende til at tage en flaske.

Du skal gøre det, at du udskifter en amning af gangen med en flaske, således at hvis du ammer 6 gange dagligt lige nu, så udskifter du en amning med flaske, så du ammer 5 gange dagligt og giver flaske 1 gang. Efter 1-2 dage trapper du så yderligere ned og ammer 4 gange og giver 2 flasker, derefter 3 amninger og 3 flasker osv. Ved at trappe stille og roligt ned og erstatte en amning af gangen med flaske, så får du naturligt nedsat din mælkeproduktion og det er vigtigt, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse.

I 7 måneders alderen vil 4 flasker dagligt ofte være tilstrækkeligt til at dække hendes behov og en plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Amning eller flaske og sover videre'

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur. Denne flaske udgår så i 7 måneders alderen og hun lærer stille og roligt at sove uden at få mælk, da hun har fået flaske tidlig morgen med mælk og får vand til begge sine måltider, kan hun i 7 måneders alderen godt undvære mælk her.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop

Ammes eller flaske og puttes til middagslur. Denne flaske bibeholdes et stykke ...

Annonce

... tid endnu

Eftermiddag 16: Ammes eller flaske og tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden. I 7 måneders alderen begynder mange at kunne undvære mælk her og tilbydes i stedet et mellemmåltid i form af flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.

Powernappen springes ofte over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og begynder nu at kunne sove uden mælk i løbet af natten. At sove igennem er altså at sove mellem 5-7 timer uden mælk, altså fra midnat til næste morgen tidlig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som du kan se indgår der altså stadig rigtig mange bryst eller flaskemåltider ved siden af flere måltider skemad og hendes væskebehov er stort. At hun skal have mælk handler ikke kun om at sikre hende de vigtige næringsstoffer mælken indeholder, men også om at sikre hendes væskebehov.

Så du kan altså godt trappe amningen ned, men det kræver at hun så får flaske i stedet for. Først i 8-9 måneders alderen vil hun kunne nøjes med 3 flasker dagligt og først i 10 måneders alderen nedsættes til to flasker (=400ml) som er den mængde hun har brug for indtil hun er 12 måneder gammel.

Hvis du vælger at stoppe amning inden hun er 1 år, er det modermælkserstatning hun skal have i stedet for. Det vil her også være normalt at det er flaskerne tidlig morgen, aften og sen aften der bibeholdes længst tid - og altså flaskerne om dagen der forsvinder først - de forsvinder dog ikke endeligt før hun er mellem 8-9 måneder gammel ... :)

Hendes udregnede væskebehov er faktisk 150ml pr kg i døgnet. Det vil sige at hvis hun vejer f.eks. 7 kg, så skal hun altså have 1050ml væske dagligt - heraf er de 750 ml (i 7 måneders alderen) så mælk og resten vand af kop.

Håber ovenstående giver lidt klarhed. Rigtig meget held og lykke med hende og med ammenedtrapningen.

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder