Vi har to problemer: søvn og mad

27. december 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vi har to problemer: søvn og mad

Hej helen

Jeg har en pige på 9 ½ mdr Hun kan stadig ikke kravle og har ikke fået nogle tänder, men det er vel normal?. Jeg kan ikke finde ud af om hun er i seperations tiden, hvordan ved at hun er det?.. gräder ikke efter mig, selvom jeg også er väk i längere tid.

Vi har to problemer - sövn og mad.
SÖVN: Siden hun er födt har vi kämpet med hendes sove måde. I starten faldt hun faktisk selv i sövn i sin egen seng, indtil hun en dag havde mave smerter. Vi måtte holde hende i armene hele natten i to dage, derefter mente faren at det var lettere for hende at sove på den måde ( sove i armene) jeg prövet at fortälle det vil blive et problem senere hen, men nej nej... han skulle nok få hende til at sove.

Jeg har selv ikke väret helt uskyldig... havde mange gange dårlig samvittighed over jeg ikke var nok hos hende...(ammet hende, snakket med hende, läste historier og selvfölgelig skiftede hende, men var det nok? Jeg havde det dårligt når jeg sad og så fjernsyn mens hun var vågen.. jeg vil ikke rigtig mödes med nogle, så gav jeg jo ikke hende så meget opmärksomhed. Jeg var bange for omsorgssvigt... Efter hånden er jeg bliver bedre til det, men jeg kan stadig have dårlig samvittighed. Jeg har det problem... jeg ved ikke om det er nok omsorg jeg giver hende..

Hun vil ikke sove i sin egen seng. I en periode lå jeg med hende i vores seng, hun faldt hurtig i sövn og derefter lage hende i sin egen seng, men fik af vide det ikke var godt at hun blev rykket efter hun var faldet i sövn. Hun kunne vågne og gräde også selvom jeg ikke havde flyttede hende.

Så forsökte jeg og lade hende sove i sin egen seng (först havde jeg hende i armene og sang, som jeg altid har gjort og derefter lagde jeg hende ned) Hun begynder at gräde...jeg tager hende op ...efter hun falder til ro ligger jeg hende igen... De fleste gange når jeg ikke engang at ligge hende så begynder hun igen. Jeg har forsögt at gå fra hende, väre hos hende, holde i hånd, men nej hun falder ikke til ro... först når hun kommer op.

Nogle gange begynder hun at vende sig, lave lyde og leger med sin sut efter jeg har lagt hende. I disse tilfälde har hun väret trät, men vågner ligesom op når jeg ligger hende i sin seng... jeg har også forsögt at bare sidde hos hende og lade hende väre for sig selv.... men på den måde kan der gå op til 2 timer... og det ender med at hun bliver overträt og vil slet ikke sove. Nogle gange ender det også med jeg ikke ...

Annonce

... kan holde det ud og tager hende op og lader hende side... jeg bliver irreteret og sur, men får dårlig samvittighed bagefter... Jeg er godt trät af dette kan du höre.

- Jeg har forsögt at göre de samme ting hver gang fra en uge til to uger.. Jeg har mange tanker körende. Har jeg skadet mit barn ved at pröve så mange metoder i kort /lang tid ? Intet virker

- Hvilken metode skal jeg anvende? Vil ikke lade hende gräde i sövn.
- Hvor lang til kan det tage for hende at vende sig til sin seng?
- Lige nu sover hun ind på vores värelse, men vil forsöge at lade hende sove i sit eget värelse, vil det väre det rigtige at göre ???
- Har tänkt os lade hende sove i en stor seng i sit värelse. Hvor jeg kan ligge hos hende og efter hun er faldet i sövn vil jeg gå ind til mig selv igen... vil det väre en måde? Er det korekt at göre dette i en seperations tid??
- Hvor mange timer sover börn i hendes alder pr. Dögn?
- Hun kan finde på at springe formiddags sövnen over...er det ok.? Hun vågner sent er det derfor? Jeg lade hende sove kun middagslur i disse tilfälde.. er det ok også selv om det bliver en kort lur? altså er det ok at lade holde hende vågen fordi hun skal sove ved 19 tiden?

Jeg har og ikke mins har hun vel også brug for en rutine. Jeg forsöger at få dagen til at se sådan ud, men det holder ikke ofte:

7:30 vågner (ammer el. Giver gröd, 3-4 tsk)
10:00 sover til formiddag (30 min - 1 ½ time)
11-12:00 frokost ( varm mad (3 tsk – ½ dl), grönsagsstave i hånden og frugt )
15:00 (ammer el. Hvis hun vil have frugt ca. Kvart stk.) sover nogle gange först kl.16:30 (30 min – 1 time)
17-18:00 (varm mad, som vi spiser( ½ dl.)
19:30 (ammer + nogle gange gröd)
19:30-21.00 (sover) det skifter meget hvad tid hun sover..
Efter ½ time til 1 time vågner hun altid, skal op , har ofte luft i mave...sover igen. Dette kan gentage mange gange, selvom hun har bövset godt inden hun sove.
23:00 (ammer fordi hun vågner helt op, sover nogle gange efter amningerne)
01:00-02:00 vågner, ammer jeg hende ikke vågner hun helt op og vågen i 2 timer og nogle gange sover hun heller ikke selv on jeg ammer hende..
04:00 eller 06:00 vil ammes igen (ammer)
De seneste dage har jeg valgt at amme tidligt morgen kl.04:00, 19:00 og 23:00..på den måde vågner hun ikke midt på natten. Vågner 7, men giver hende sutten og hun sover igen en halv time.

Jeg håber du kan forstå mig... har skrevet meget

Med venlig hilsen
Zeynep

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger