Svar: Amning og ammestop
20. december 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Frederiks mor
Der er ingen tvivl om at amningen betyder rigtig meget for Frederik og det vil være rigtig svært for ham, at skulle undvære brystet. Da du ammer forholdsvis meget, så lyder det heller ikke som nogen god idé at stoppe fra den ene dag til den anden, du har sandsynligvis en del mælk og får du ikke det ud risikerer du at få en bragende brystbetændelse. Så vil I stå med en mor der har smerter og ondt og et barn der græder og er ulykkelig over ikke at blive ammet ...
Mit råd er derfor at du trapper stille og roligt ned, så din krop kan følge med. Jeg tror simpelthen at det bliver for hårdt for jer begge, hvis du bare stopper og vælger at tage en 'kold tyrker'.
Amningen inden putning bibeholdes - det er den amning der forsvinder sidst og du kan her vælge at amme ham fra begge side, så du er sikker på at han er fyldt så meget op som muligt og derfor ikke behøver mælk igen kl 24 og 03. Disse to amninger skal du altså væk fra og det er fint at du har forsøgt kun at amme fra et bryst, men nu skal du altså begynde at afkorte amningerne betydeligt. Han skal så vidt muligt sove videre uden brystet, men vil han kun brystet, så giv ham det og få ro på og lirk så brystvorten ud af munden på ham. Det er altså slut med at die længe - amningen bliver kortere og kortere og tilsidst får han slet ikke brystet.
Tag en t-shirt på så han ikke selv kan finde dit bryst og læg dig evt. med ham - eller lad far lægge sig med ham. Far kan jo give samme nærhed og fysiske kontakt - de to kan sove sammen et par dage, så han stadig oplever at få den tryghed og nærhed han behøver, men så han ikke får bryst og du må så ud af soveværelset om natten, hvis det forstyrrer at du er der. I må forsøge jer frem. Måske vil jeres dreng kun kunne sove videre, hvis det er dig der putter med ham - også selvom han ikke ammes ... det må tiden vise :)
Tidlig morgen ammes han så igen, I får ro på og sover videre og tilsidst fjernes også den amning. Amningen inden putning om aftenen kan i princippet bibeholdes ligeså længe I begge har det godt med det.
Nogle børn vil blive forvirret over nogle gange at få lov og andre gange ikke og igen er der ingen regler her. Du må forsøge dig frem. Men af hensyn til din mælkemængde og få den nedtrappet stille og roligt, så vil det være problematisk, hvis du stopper fra den ene dag til den anden. Alternativet, hvis du vælger at løsningen er en kold tyrker, er at du malker ud i stedet for, simpelthen for at lette trykket, men det virker jo lidt fjollet, når du har en dreng, som gerne vil klare dette for dig :)
Så for mig at se er en nedtrapning altså bedste løsning og amningerne midnat og midt nat må fjernes først, derefter amningen tidlig morgen og så amningen inden putning. Du kan selv putte med ham uden at give ham bryst eller far kan tage over, tilbyde lidt vand hvis jeres dreng er tørstig og give ham masser af fysisk kontakt og nærhed - men ingen mælk :)
Håber I får en god juleferie uden for meget gråd og at ammenedtrapningen lykkes :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske