Brev:
Amning og ammestop
20. december 2009
Alder:
11 mdr.
Amning og ammestop
Hej Helen
Så har jeg brug for et lille råd igen. Frederik bliver 1 år i starten af januar og jeg ammer ham stadig - alt for meget.
Han bliver ammet, når jeg putter ham og det er virkelig en jublescene der opstår, når han opdager hvad der skal ske. Han elsker det og falder helt til ro og jeg kan derefter tage ham op fra vores seng, hvor jeg ligger og ammer ham, putte ham ned i sin egen, synge en lille sang for ham og han falder så i søvn kort tid efter.
Men i løbet af natten melder han sig 2-3 gange, hvor han vågner og jeg umuligt kan få ham til at sove videre uden at amme ham. Jeg begrænser det til 1 bryst pr. gang, for at forsøge at nedsætte mængden. Han vågner oftest omkring midnat, ved 3 tiden og ved 5 tiden.
Hvordan får jeg ham vænnet af med dette og er det muligt uden at stoppe helt med at amme ham. Ville han kunne forstå, at han godt må, når han skal puttes, men ikke i løbet af natten? Jeg havde egentlig tænkt at jeg ville blive ved indtil han selv sagde fra - men er efterhånden så træt langt ind i kroppen efter 1 år med max 3 timers søvn i sammenhæng. Jeg er startet på arbejde igen og det hænger bare ikke sammen.
Så jeg overvejer at flytte ham på eget værelse og give ham en kold tyrker - lade hans far tage over en 4-5 nætter og så håbe at han er færdig. Men kan næsten ikke nænne det. Så er der andre muligheder??? og kan min krop håndtere at gå fra 3-4 amninger om natten til ingenting??
Jeg havde egentlig lovet mig selv at jeg med ham ville amme, til vi begge ikke synes det var hyggeligt mere, men tror jeg er nået dertil før ham. Han har også 6 tænder nu, som han bruger til at holde fast med - han bider ikke decideret, men holder fast med dem, hvilket ikke er specielt behageligt.
Så kære Helen - hjælp mig lidt på vej med at træffe den rigtige beslutning (hvis den findes)
Det skal lige siges at i den periode hvor han har intensiveret amningen om natten lidt er han startet i dagpleje, fået tænder, været snottet og haft hoste. Men der er vel altid noget :-)
God jul fra
Frederiks mor