Brev:
En værre natteravn
20. december 2009
Alder:
13 mdr.
En værre natteravn
Hej Helen
Vi har en dejlig lille pige på 13 mdr, som hedder Isabelle. Hun er halvt franskcanadisk derfor det franske navn.
Isabelle er en glad pige som elsker fest, mennesker og siden hun kunne gå fra 10½ mdrs alderen, har der været fuld fart over feltet. Hun kravler op ad alle ting hun kan slænge sit ben op af og vil gerne lære en masse nyt. Vi er begyndt med små simple regler som f.eks "ikke pille ved fjernsynet" og "ikke kravle op på sofabordet" som hun overholder nogenlunde, med det forbehold at hun selvfølgeli glemmer dem med mellemrum.
Når det kommer til sengetid og putteritualer kan min mand og jeg ikke blive enige. Jeg mener, at hun er gammel nok til at vi lægger hende i seng kl 20.30 præcis hver aften med "godnat og sov godt" metoden, dog med den modifikation at vi bliver meget inde på værelset i begyndelsen.
Min mand mener, at hun har brug for en masse fysisk kontakt og bærer rundt på hende, og synger for hende og giver hende mælk så hendes mave er fuld indtil hun sover.
Det har foreløbig givet det resultat at når det er mig der lægger hende i seng, bliver hun efter en vuggevise eller to hos mig lagt i sin seng. Jeg sidder ved siden af og snakker lidt med hende og prøver at få hende til at blive rolig med snak eller evt. søvndyssende musik. Så græder hun og græder indtil hun efter ca 10-50 min falder i søvn.
Min mand bærer rundt på hende i lang tid og venter på hvornår hun er søvnig nok til at han kan lægge hende i sengen uden bøvl, og der kan gå flere timer.
Vi er blevet enige om at hvis hun først er lagt i sengen skal hun ikke op igen med mindre hun lige skal skiftes o.l.
Da hun var ca 10 mdr. havde vi en periode hvor hun faktisk sov op til 8 timer i træk, men den sidste 1-2 måneder er det blevet igen sådan at hun vågner 2-4 gange pr. nat og vil have mælk. Vand vil hun slet ikke drikke og bliver rasende over at få den slags serveret. Til gengæld får mælken hende omgående til at faldei søvn igen. Jeg ved godt at det nok er suttebevægelserne der får hende til at faldei søvn, men vores datter bruger ikke sut, da dette også var et emne for uenighed tidligere.
Hun har de sidste to måneder været utroligt nærhedssøgende. Hun klamrer sig til vores ben og krop og vil hele tiden gerne sidde på arm. Hver gang en af går ud af hoveddøren græder hun højt, dog som regel kun i kort tid. Hvis jeg er alene med hende, og af en eller anden grund bliver nødt til at gå ud for f.eks at hente nogle indkøbsposer med madvarer kan det resultere i en krise af de helt store hvor hun græder hjerteskærende i op til 40 min og vrider og drejer sig så jeg knapt kan holde hende i armene. Så dette er ikke noget jeg gør mere lige for tiden.
Min mand mener at netop fordi hun er så tryghedssøgende især lige for tiden er "god nat og sov godt" ikke den rigtige metode til at lære hende at sove selv.
Det kan jeg godt se, og jeg synes da heller ikke det er sjovt at hun græder sig i søvn fordi jeg gerne vil lære hende selv at falde i søvn. På den anden side vejer hun godt 10 kilo og det er altså for meget at slæbe rundt på hende i timevis. Og vi vil jo også gerne have noget aften selv sammen.
Hvad mener du? Lige nu kan den sagtens blive 22 før hun sover. Til gengæld sover hun til kl 8. Om efter middagen er der ingen problemer. I vuggestuen sover hun eftermiddagslur hver dag, og når vi har hende om dagen, bliver hun nærmest søvning på klokkeslæt kl 13 og sover en time eller to. Hun falder tit i søvn på vejen mellem vuggestuen og hjem i klapvognen ca. ½-1 time. skal jeg prøve at holde hende vågen der?
Håber du har et godt råd.
Med venlig hilsen
Moosette