Svar: Døgnrytme og amning?
19. december 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :) - Ja Mikkel hører bestemt til de børn der har et søvnbehov der ligger over gennemsnittet og fred være med det ... Lige nu skal han have lov til at sove, når han er træt og har brug for det, - at han er startet i vuggestue, gør ham naturligt også mere træt, der er mange indtryk der skal bearbejdes når han sover :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt og normalt vil børn i denne alder sove 13½ time i døgnet - ca 11½ time om natten og 2 timer i løbet af dagen. Mikkel sover altså noget mere end de fleste, men han må jo have behov for det ... Når han begynder at blive svær at putte i seng om aftenen, vågner meget tidligt eller måske begynder at få længere varende opvågninger om natten, så kan det være en god idé at afkorte hans nattesøvn, men lige nu lyder det som om at han har behov.
At hans rytme således lige nu ikke passer med rytmen i vuggestuen, det er der ikke noget at gøre ved. Det vigtigste er at han trives og udvikler sig godt og det lyder sådan. Det er også rigtig dejligt at han går i en vuggestue, hvor personalet tager hensyn til hans behov for søvn! :) Rytmen ændres i takt med at han bliver ældre.
Med hensyn til amning, så er det altid en god idé at stoppe dette, når barnet selv viser sig parat og det lyder som om at Mikkel selv er ved at sige fra. Da du også gerne vil stoppe amning, så er det en god idé at slå to fluer med et smæk og stoppe nu :) Du kan erstatte amningen inden sengetid med en kop lun mælk og evt. en banan, hvis han virker til at have behov for lidt mælk og lidt at spise.
Det er vigtigt at I søger for at han drikker godt om dagen, så han ikke behøver søge ekstra vand om natten. Man må dog også sige at natten jo er lang, hvis han sover 11 timer uden at få væske og at det derfor et eller andet sted må være i orden, at han vågner, får en tår vand og sover videre ... I skal her naturligvis sikre jer at det er et reelt behov for væske og ikke en dårlig vane at drikke vand om natten - prøv derfor om I kan lulle ham til ro uden vand i munden, så han stille og roligt lærer sig at undvære det.
Det lyder som en dejlig dreng I har jer og han lyder til at trives rigtig godt. Det gør ikke noget at du stopper amningen nu, selvom han også er startet i vuggestue, han lyder til selv at sige lidt fra og så er det fint :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske