Amning og mere mad

19. december 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Amning og mere mad

Hej Helen,

Jeg har skrevet til dig før ang. kost og søvn for vores datter på 8 måneder. Vi fik nogle tips til at træne hendes mundmotorik, og det virker faktisk som om hun er blevet bedre til at kapere ting der skal tygges, eller har lidt tykkere/mere klumpet konsistens. Hun er stadig ved at kløjes i ting indimellem, men hun kan i hvert fald godt finde ud af at tygge, så vil bestemt sige, det går fremad.

Men, nu havde vi besøg af sundhesplejersken (Boel-test m.m.) forleden, og det viser sig, at vores datter ikke har taget så meget på siden sidst hun blev vejet. Da sundhedsplejersken var her v. 6-måneders besøget, vejede datteren 7300, og nu 7800, og var ikke vokset i længden (stadig 68 cm.).

Sundhedsplejersken syntes ikke der var grund til at blive bekymret, da hun tydeligvis trives i øvrigt, men mente, at vi lige skal holde øje med hende, og ville derfor komme igen om 1 ½ måned til en ekstra vejning. Jeg tror dog ikke det vil blive så svært at få hende til at spise mere, da hun er begyndt at gå mere til dem ved måltiderne, så jeg er ikke så nervøs. Hun har også haft meget vrøvl med maven samt har fået 7 tænder, så tror bare ikke hun har haft så meget "overskud" til det med at spise. Hun får 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider (formiddag før lur og eftermiddag efter lur).

Jeg er nede på at amme tidlig morgen/sen nat, middag før lur, og aften før putning. Jeg har indtil nu også ammet formiddag før lur, men ville prøve at skære den væk, og så ryger middagsamningen i løbet af januar (hun skal i vuggestue/dagpleje i februar, så da skal den jo være væk).

Du anbefalede også at amme hende o. midnat, men der vågner hun ikke mere, og derfor har jeg også ladet formiddagsamningen være indtil nu, så hun får samme antal. Hun vågner dog som regel et sted mellem 1 og 5, hvor hun ikke vil sove videre uden at få en tår. I nat var den fx. 1.30, og natten før 4.30.

Ifølge min egen sundhedplejerske skal hun nu kunne sove igennem uden mad, men hvad det "sove igennem" indebærer, er vi åbenbart ikke enig om. Jeg synes fx., at hvis hun sover ...

Annonce

... mellem 18/19, hvor hun kommer i seng, og så frem til måske 3-4, vil jeg da kalde det sove igennem...

Jeg synes egentlig også det er bedre, når hun vågner v. 2-4 tiden, for hvis hun vågner senere er hun svær at få til at sove videre. Dvs. det gør mig ikke så meget at stadig amme lidt om natten, når det ikke er mere edn 1 måske 2 gange. Selvom det måske mest er hygge for hende, synes jeg det er ok, for så er det vel fordi hun har det behov for tryghed/nærhed, og jeg synes jo heller ikke det er værd at tage "kampen" op nu for at vænne hende fra, hvis det løser sig selv i det øjeblik hun spiser mere...

Men dagen før sundhedsplejersken var her, prøvede jeg at malke ud, for lissom at se, hvor meget der egentlig er tilbage. Og i løbet af ca. 20 min. fik jeg malket ca. 80 ml. ud af det ene bryst (det var om aftenen, efter datteren havde tømt det andet før putning). Sundhedsplejersken mente så ikke det var så meget og anbefalede derfor, at jeg skulle begynde at give lidt erstatning i kop til måltiderne (vores datter vil ikke tage sutteflaske), og så er jeg blevet i tvivl om, hvor meget hun skal have?

Jeg føler allerede der er meget mindre mælk i brysterne, efter jeg droppede morgenamning (efter morgenmaden) for noget tid siden, og især efter eftermiddagsamningen (efter luren) også er væk, og forestiller mig, at nu hvor formiddagsamningen også er væk, så går det yderligere ned ad bakke. Så tror desværre ikke, vi skal satse på at hun får så meget af sit behov dækket via modermælken, synes egentlig heller ikke altid hun virker interesseret, andre gange går hun til den.

Jeg er godt klar over, at hun ikke længere skal ammes i stedet for deciderede måltider (specielt når hun ikke er så stor er det jo vigtigt hun får mere appetit og mere mad), men jeg ville jo rigtig gerne have ammet til hun var 12 måneder. Håber dog vi stadig kan bevare hyggetåren tidlig morgen og før aftenputning, og håber middagståren kan klare den lidt endnu.

Hvilke tanker gør du dig om ovenstående? Både om hendes vægt, søvn og mælkeindtag?

Venlig hilsen
Elisabeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!