Svar: Fra amning til flaske - 6 mdr.
14. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Det er meget fint at gå fra amning til flaske med den alder din datter har og det lyder ikke som om at det vil blive et større problem, da din datter allerede har taget flasken et par gange.
Det vil være mest hensigtsmæssigt at du trapper stille og roligt ud af amningen ved at erstatte en amning af gangen med en flaske. Det vil sige at hvis du lige nu ammer 6 gange i døgnet, så vil det være rigtig godt at udskifte den ene amning med flaske så du nu i stedet ammer 5 gange og giver en flaske. Efter et par dage udskifter du så to amninger og giver således 2 flasker og fire amninger, herefter 3 flasker, 3 amninger osv.
I 7 måneders alderen vil du sandsynligvis uden større problemer kunne trappe helt ud af amning som du ønsker og kun give flaske 4 gange dagligt. Det er amningerne/flaskerne i løbet af dagen der normalt forsvinder først og i forhold til den plan du har sendt, så vil det være relevant at introducere en flaske sen aften inden du selv går i seng og så arbejde på at hun sover på den indtil næste morgen tidlig, hvor hun så kan få flaske igen.
En plan til et 7 måneders barn, der får flaske, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og flasken / mælkeindtaget her forsvinder normalt i 7 måneders alderen og hun lærer at sove uden mælk samtidig med at det giver plads og lyst til mere frokost.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: En lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Nogle vælger at bibeholde flaske her for at sikre at mælkeindtaget = væskeindtaget er højt nok
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, kogte grøntsager, en kartoffelbåd og lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten i sin egen seng ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Hendes mælkebehov er fortsat stort i 7 måneders alderen men som sagt vil 4, max 5 flasker ofte være tilstrækkeligt. Hendes indtag i ml vil samlet ligge på ca 750ml - det svarer til ca 150-180ml i hver flaske. Det kan sagtens være at hun aften og sen aften kan drikke 200-240ml som du har læst, og om dagen så kun drikker 100ml og det er også helt okay. Hun må gerne flekse på denne måde.
Hvis hun får min 400ml jernberiget mme dagligt, så er hun dækket ind. Også selvom det udregnede jernbehov ikke lyder til at dække tilstrækkeligt. Det lyder fint det du fortæller og hun får hvad hun skal have, hendes optagelse af jern fra mme er bedre end hendes optagelse af jern iøvrigt.
Jeg vil forslå dig at du starter med at tilbyde din datter flaske sen aften inden du selv går i seng og arbejder på at fjerne amningen kl. 02/03 først. Det at du nedtrapper amningen om natten vil naturligt have indflydelse på din mælkeproduktion og nedsætte denne.
Næste amning der er værd at trappe ned kan meget fint være amningen inden formiddagslur. Du kan evt. erstatte med en lille flaske men i 7 måneders alderen vil mælken som sagt ofte helt udgå her.
Den næste amning som ryger er amningen om eftermiddagen, som du kan erstatte med et mellemmåltid i form af f.eks. en flerkornsgrød eller fint erstatte med en flaske.
Derefter erstattes amningen inden putning om aftenen og tilsidst erstattes amningen tidlig morgen med flaske.
Det er vigtigt at din krop kan følge med og derfor er rolig nedtrapning at foretrække. Hvis du pludselig stopper med at amme fra den ene dag til den anden, så vil du overproducere og mælken vil ikke blive tømt ud og du risikere at få en brystbetændelse. Så at erstatte en amning af gangen med en flaske er at foretrække og du må så lytte til din krop for at vurdere hvor hurtigt du kan gå frem. Det kan godt gå rimeligt hurtigt, hvis du fjerner en amning af gangen over 1-2 dage. En evt. brystspænding kan også afhjælpes med udmalkning, men det er vigtigt at finde balancen, så du kun tager spændingen og ikke stimulerer til yderligere produktion ...
Det er fint at fortsætte med babyfer til din datter er helt kørt over på mme.
Fortsat held og lykke med det hele og rigtig glædelig jul:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske