Fra amning til flaske - 6 mdr.

14. december 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Fra amning til flaske - 6 mdr.

Hej Helen.

Da jeg skal tage noget medicin, skal jeg til at stoppe med at amme. Det vil jeg så i gang med efter jul. Min datter (hun er 6 mdr.) vil gerne tage flasken med min mælk i og har én gang fået erstatning i flasken også. Det gik fint, og hun drak 100-120 ml.

Hun er 7 mdr. når jeg starter overgangen fra amning til flaske. Skal hun så have jerntilskud indtil da? Det skal man ikke her i Frankrig, men vi har noget jern i pulverform fra Danmark, som hedder Babyfer og som vi faktisk er begyndt at give hende…

Jeg ved ikke, om det siger dig noget, men erstatningen hedder Modilac 2. Jeg kan se på emballagen, at der er 8,5 mg jern pr. 100 g pulver og 1,2 mg jern pr. 100 ml blandet mme. Er det nok jern, eller skal hun have tilskuddet ved siden af? Det kommer vel også an på, hvor meget erstatning hun får? Er det ikke 400 ml, de skal have i døgnet for at være dækket ind med jern?

På emballagen står, at hun skal have 2-3 flasker om dagen á 240 ml. Kan det virkelig passe, at hun kun skal have mælk 2-3 gange på et helt døgn? ...

Annonce

... Hun har altid haft nemt ved at gylpe, så jeg er lidt i tvivl om hun kan tage 240 ml på én gang.

Hvilke ammemåltider skal vi starte med at skifte ud med flasken?

Dagen ser lige nu sådan ud:

Kl. 6: Ammes og sover evt. lidt videre hos os
Kl. 7: Står op
Kl. 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Kl. 11: Vågner og spiser majsgrød med frugtmos (+ jern). Drikker vand af kop
Kl. 13-13.30: Ammes og puttes til lur igen. Sover 1½-2 timer
Kl. 16/17: Ammes
Kl. 17.30: Evt. powernap
Kl. 18/18.30: Spiser grøntsagsmos og drikker vand
Kl. 19. Ammes og puttes for natten i sin egen seng
Kl. 3: Ammes og sover videre i egen seng

I skrivende stund venter jeg på svar fra dig ang. et tredje skemåltid, som jo nok bliver morgenmaden.

Vil du hjælpe med at lave en plan, hvor flasken lige så stille kan introduceres (og evt. hvor meget hun egentlig skal have)? Og komme med et praj om hvor længe overgangen fra amningen til flasken vil være?

Rigtig go’ jul og tak for en fantastisk brevkasse og dine altid grundige svar :-)

Hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder