Brev:
Fra amning til flaske - 6 mdr.
14. december 2009
Alder:
6 mdr.
Fra amning til flaske - 6 mdr.
Hej Helen.
Da jeg skal tage noget medicin, skal jeg til at stoppe med at amme. Det vil jeg så i gang med efter jul. Min datter (hun er 6 mdr.) vil gerne tage flasken med min mælk i og har én gang fået erstatning i flasken også. Det gik fint, og hun drak 100-120 ml.
Hun er 7 mdr. når jeg starter overgangen fra amning til flaske. Skal hun så have jerntilskud indtil da? Det skal man ikke her i Frankrig, men vi har noget jern i pulverform fra Danmark, som hedder Babyfer og som vi faktisk er begyndt at give hende…
Jeg ved ikke, om det siger dig noget, men erstatningen hedder Modilac 2. Jeg kan se på emballagen, at der er 8,5 mg jern pr. 100 g pulver og 1,2 mg jern pr. 100 ml blandet mme. Er det nok jern, eller skal hun have tilskuddet ved siden af? Det kommer vel også an på, hvor meget erstatning hun får? Er det ikke 400 ml, de skal have i døgnet for at være dækket ind med jern?
På emballagen står, at hun skal have 2-3 flasker om dagen á 240 ml. Kan det virkelig passe, at hun kun skal have mælk 2-3 gange på et helt døgn? Hun har altid haft nemt ved at gylpe, så jeg er lidt i tvivl om hun kan tage 240 ml på én gang.
Hvilke ammemåltider skal vi starte med at skifte ud med flasken?
Dagen ser lige nu sådan ud:
Kl. 6: Ammes og sover evt. lidt videre hos os
Kl. 7: Står op
Kl. 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Kl. 11: Vågner og spiser majsgrød med frugtmos (+ jern). Drikker vand af kop
Kl. 13-13.30: Ammes og puttes til lur igen. Sover 1½-2 timer
Kl. 16/17: Ammes
Kl. 17.30: Evt. powernap
Kl. 18/18.30: Spiser grøntsagsmos og drikker vand
Kl. 19. Ammes og puttes for natten i sin egen seng
Kl. 3: Ammes og sover videre i egen seng
I skrivende stund venter jeg på svar fra dig ang. et tredje skemåltid, som jo nok bliver morgenmaden.
Vil du hjælpe med at lave en plan, hvor flasken lige så stille kan introduceres (og evt. hvor meget hun egentlig skal have)? Og komme med et praj om hvor længe overgangen fra amningen til flasken vil være?
Rigtig go’ jul og tak for en fantastisk brevkasse og dine altid grundige svar :-)
Hilsen Mette