Svar: Sulter han?

9. december 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maiken og baby Matthew

Det kunne godt lyde som om at din dreng er igang med at ville øge din mælkemængde lidt eller skal arbejde lidt ekstra for at få mælken ud. Det er helt normalt, det handler bare om at han er blevet lidt ældre og dermed også fysisk større og derfor har brug for at få lidt mere mælk indenbords.

At du ikke oplever brystspænding som tidligere er helt normalt, det betyder ikke at der ikke er mælk, men du skal naturligvis stadig kunne fornemme at han får noget hos dig, kunne høre at han synker og tydeligt se at han virker glad og tilfreds efter at have spist hos dig.

Det kan være en rigtig god idé at du lige nu forsøger at amme ham fra begge bryster imellem hver lur. Jeg kan se at du kører dette princip nogle gange, men ikke altid. Prøv at se om du over et par dage kan starte med at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, herefter skal du lege med ham, tumle med ham osv. så skifter du ham og så tilbyder du ham modsatte bryst inden du putter ham til lur igen. Ofte vil han kun tage toppen fra modsatte side inden han skal sove og det er helt fint, det er også med til at stimulere.

Når han så vågner, så starter du med at give ham det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt i bund der og følger så samme princip, lege, tumle, skifter og modsatte bryst inden han så atter skal sove.

Hvis dette ikke er nok til at du fornemmer en øgning af din mælkemængde, så vil du måske have behov for at tilbyde ham lidt skemad, men det er fint at du lige nu forsøger at amme lidt ekstra for at se om du derved kan trække den lidt :)

Derudover tænker jeg også ...

Annonce

... at alderen spiller ind på hans udvikling, der sker rigtig meget med ham lige nu og det kan også være det du mærker. Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers spring eller tigerspring:o)

Fasen her er kendetegnet ved at Matthew bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.

Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.

Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).

Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.

Der kan således også være tale om en udviklingsfase hos jer lige nu, med den alder din dreng har :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham.

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor