Svar: Sulter han?
9. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Maiken og baby Matthew
Det kunne godt lyde som om at din dreng er igang med at ville øge din mælkemængde lidt eller skal arbejde lidt ekstra for at få mælken ud. Det er helt normalt, det handler bare om at han er blevet lidt ældre og dermed også fysisk større og derfor har brug for at få lidt mere mælk indenbords.
At du ikke oplever brystspænding som tidligere er helt normalt, det betyder ikke at der ikke er mælk, men du skal naturligvis stadig kunne fornemme at han får noget hos dig, kunne høre at han synker og tydeligt se at han virker glad og tilfreds efter at have spist hos dig.
Det kan være en rigtig god idé at du lige nu forsøger at amme ham fra begge bryster imellem hver lur. Jeg kan se at du kører dette princip nogle gange, men ikke altid. Prøv at se om du over et par dage kan starte med at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, herefter skal du lege med ham, tumle med ham osv. så skifter du ham og så tilbyder du ham modsatte bryst inden du putter ham til lur igen. Ofte vil han kun tage toppen fra modsatte side inden han skal sove og det er helt fint, det er også med til at stimulere.
Når han så vågner, så starter du med at give ham det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt i bund der og følger så samme princip, lege, tumle, skifter og modsatte bryst inden han så atter skal sove.
Hvis dette ikke er nok til at du fornemmer en øgning af din mælkemængde, så vil du måske have behov for at tilbyde ham lidt skemad, men det er fint at du lige nu forsøger at amme lidt ekstra for at se om du derved kan trække den lidt :)
Derudover tænker jeg også at alderen spiller ind på hans udvikling, der sker rigtig meget med ham lige nu og det kan også være det du mærker. Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers spring eller tigerspring:o)
Fasen her er kendetegnet ved at Matthew bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.
Der kan således også være tale om en udviklingsfase hos jer lige nu, med den alder din dreng har :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham.
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske