At falde i søvn selv og sove godt

9. december 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

At falde i søvn selv og sove godt

Hej Helen

Jeg har brug for et par gode råd om det at falde i søvn og derefter sove godt!

Min søn Oscar er 5 måneder gammel, han har de sidste 2/ 2½ måned sovet rigtig dårligt om natten - vågnet, været urolig, skreget osv - min løsning har været af amme ham for at få ro og selv få noget søvn. Det har betydet at han i en længere periode fik mad op til hver time om natten. Det er bestemt ikke holdbart og vi er nu i gang med at vende denne vane, så han får mad lidt før midnat, en gang midt på natten og så tidlig morgen igen.

Det går lidt op og ned med dette - det største problem i det er når Oscar er færdig med at spise om natten og jeg vil lægge ham tilbage i sin seng, så vågner han og er ulykkelig - jeg er helt med på at det handler om den tryghed han lige har haft i mine arme og ved brystet. Men hvordan klarer jeg den overgang? - om dagen falder han aldrig i søvn ved brystet - det har jeg bevidst arbejdet på at undgå.

En anden ting er putningen om aftenen - jeg putter Oscar mellem 19.30 og 20 - jeg kan mærke han er træt men ikke overtræt. Han bliver lagt i sin seng, vi synger osv - jeg ...

Annonce

... går fra ham og han ligger og pludrer lidt - efter nogle minutter gider han ikke det mere og begynder at brokke sig. Jeg forsøger at give ham sutten og så gå igen men er han først blevet sur er det umuligt for mig at trøste ham i sengen - han fægter bare med arme og ben og bliver mere og mere hidsig - og lyden bliver mere og mere som skrig.

Putningen ender altid i at jeg el min mand tager ham op og går rundt med ham - han vrider og vender sig de første minutter i armene og efterhånden falder han til ro og når der i alt er gået en halv times tid så sover han. Men men men det er jo ikke sådan jeg ønsker han skal falde i søvn - jeg vil jo gerne lære ham at falde i søvn i sin seng og uden min hjælp. Jeg har prøvet sutteklud, bamse, at nusse ham i panden osv men er han først blevet sur hjælper intet.

Har du et godt råd? Jeg har tænkt om jeg skal lade ham lære det på den hårde måde med at lade ham skrige og så gå ind til ham ofte - det gjorde jeg med min store pige, men først da hun var næsten et år - vil han kunne lære af det allerede nu?

Håber du har et par gode råd til mig

Venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.