Svar: Nedtrapning ammemæssigt?
7. december 2009
Alder:
8 mdr.
Kære AH
Amningen kl 03 er den amning der normalt først forsvinder. Din dreng er så gammel nu, at han godt vil kunne indtage sit behov for væske og mad på andre tidspunkter og bør kunne sove uden mælk midt nat :) Derfor er det den amning du umiddelbart skal forsøge at fjerne først.
De amninger som bibeholdes er amningerne aften, sen aften og tidlig morgen og disse amninger vil du også kunne bibeholde når du begynder at arbejde. Først i 10 måneders alderen vil man normalt kunne skære en af disse amninger væk.
Det er altså amningen inden middagslur og om eftermiddagen som du skal skære væk og til at begynde med skal du måske vælge at fjerne amningen inden middagslur først. Jeg tænker at din dreng naturligt vil have behov for at søge brystet om eftermiddagen, når I atter mødes efter at have været adskilt og at det måske vil være for hårdt for ham at det hele fjernes på en gang ...
Amningen inden middagslur kan erstattes af en kop med lidt lun mælk, hvis han virker tørstig og til at have behov, det er og kan være en blid overgang for ham. Men stille og roligt skal han ikke have mælk inden søvnen om dagen, han kan få vand til sin mad og mælkeindtaget skal jo nedsættes. Det er ikke et spørgsmål om at erstatte amning med anden form for mælk, men i stedet erstatte med mere mad og så vand af kop.
En plan for dagen, når du begynder at arbejde, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, frugtmos, frisk frugt i hånden, ost i stænger, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk + små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, evt lidt kogt pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende, vand af kop.
Evt. en lille kop lun mælk en overgang og puttes derefter til middagslur ca kl. 13 som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med revne æbler eller lignende. Kan en overgang evt. ammes om eftermiddagen, fordi det er dejligt for jer at mødes på denne måde efter at have været adskilt hele dagen, men ellers forsvinder amningerne helt om dagen :)
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Udgangspunktet er det I spiser, maden smager af noget og indeholder både mad i stykker, noget at sidde med i hånden og mos. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge sider og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Jeg håber ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske