Svar: Nedtrapning ammemæssigt?

7. december 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære AH

Amningen kl 03 er den amning der normalt først forsvinder. Din dreng er så gammel nu, at han godt vil kunne indtage sit behov for væske og mad på andre tidspunkter og bør kunne sove uden mælk midt nat :) Derfor er det den amning du umiddelbart skal forsøge at fjerne først.

De amninger som bibeholdes er amningerne aften, sen aften og tidlig morgen og disse amninger vil du også kunne bibeholde når du begynder at arbejde. Først i 10 måneders alderen vil man normalt kunne skære en af disse amninger væk.

Det er altså amningen inden middagslur og om eftermiddagen som du skal skære væk og til at begynde med skal du måske vælge at fjerne amningen inden middagslur først. Jeg tænker at din dreng naturligt vil have behov for at søge brystet om eftermiddagen, når I atter mødes efter at have været adskilt og at det måske vil være for hårdt for ham at det hele fjernes på en gang ...

Amningen inden middagslur kan erstattes af en kop med lidt lun mælk, hvis han virker tørstig og til at have behov, det er og kan være en blid overgang for ham. Men stille og roligt skal han ikke have mælk inden søvnen om dagen, han kan få vand til sin mad og mælkeindtaget skal jo nedsættes. Det er ikke et spørgsmål om at erstatte amning med anden form for mælk, men i stedet erstatte med mere mad og så vand af kop.

En plan for dagen, når du ...

Annonce

... begynder at arbejde, kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, frugtmos, frisk frugt i hånden, ost i stænger, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk + små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, evt lidt kogt pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Evt. en lille kop lun mælk en overgang og puttes derefter til middagslur ca kl. 13 som nu

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med revne æbler eller lignende. Kan en overgang evt. ammes om eftermiddagen, fordi det er dejligt for jer at mødes på denne måde efter at have været adskilt hele dagen, men ellers forsvinder amningerne helt om dagen :)

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Udgangspunktet er det I spiser, maden smager af noget og indeholder både mad i stykker, noget at sidde med i hånden og mos. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge sider og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.

Jeg håber ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder