Svar: Kost og amning - 3 mdr.
20. november 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Dorthe
Når du ammer din dreng fuldt ud, så vil dit daglige energibehov være ca 2600 kJ større end normalt. Det er således ikke voldsomt meget, men det betyder at det er en god idé at spise lidt og spise tit. Det gør dit blodsukker mere stabilt og giver dig lidt mere overskud.
Generelt gælder at du skal sørge for at spise sundt og varieret og følge de 8 almindelige kostråd for at sikre et passende indtag af næringsstoffer.
De 8 kostråd
• Spis frugt og grønt, 6 om dagen.
• Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
• Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag.
• Spar på sukker, især fra sodavand, slik og kager.
• Spar på fedtet, især fra mejeriprodukter og kød.
• Spis varieret og bevar normalvægten - Efter graviditet tilstræbes at genvinde normalvægten.
• Sluk tørsten i vand.
• Vær fysisk aktiv i mindst 30 minutter om dagen.
Det er korrekt at nogle kvinder oplever, at deres barn reagerer med mavekneb, hvis de spiser et eller andet specielt. Som regel går det dog hurtigt over og man anbefaler normalt at du som mor spiser fuldstændig almindeligt sundt og varieret. Der er som hovedregel inden grund til at du fravælger bestemte fødevarer fordi du ammer. Du kan spise alt, men naturligvis med måde.
Det er især stærkt krydret mad, forskellige slags kål, chokolade og jordbær at nogle kvinder oplever giver problemer med mavekneb hos barn - det betyder ikke at du ikke gerne må spise disse ting, men har du stor trang til chokolade, så behøver du måske ikke kværne en hel plade marabou på en gang, men kan nøjes med 2 mindre stykker. Det handler altså ofte om mængden af fødevarer man indtager mere end det handler om den enkelte fødevare.
Så spis du lidt af det hele og oplever du så at din dreng reagerer med voldsomt mavekneb et par timer efter du har spist og ammet, så prøv at gennemtænke om du har spist noget du ikke plejer og om det kan være synderen. Prøv så at holde pause med det i nogle dage, spist det igen og se om du får samme reaktion. Gør du det, så prøv at holde dig til kun at indtage lidt af den pågældende fødevare og se om han så ikke vender sig til det. Der er ingen grund til at du går på diæt.
Faktisk er netop det at du spiser varieret med til at give smag til mælken og styrke hans smagspræferencer, det kan gøre overgangen til skemaden lettere ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske