Svar: Sover hun for meget? - 0 mdr.
18. november 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Karoline
Tillykke med den lille pige - dejligt at høre at blodprøverne på gulsot nu er nedadgående og at lillepigen er begyndt at øge sin vægt :)
Det er rigtigt at spædbørn kan sove rigtig meget og det skal de naturligvis have lov til, men det er samtidig meget vigtigt ikke bare at lade dem sove fra det hele men netop sikre sig at de får mad nok. Spædbørn har jo ikke naturligt fornemmelsen af hvad det vil sige at være mæt og være sulten og hvis de så samtidig er lidt sløvede af gulsot eller andet, så er det vigtigt at 'holde dem lidt til ilden' :)
Som udgangspunkt må lillepigen godt sove 5 timer i et stræk - hvis hun gør det om natten, fordi det er der I begge har mest brug for det - det er altså bedre for alle at hun sover sine 5 timer mellem kl. 23 og 04 i stedet for kl. 12-17 i dagtimerne. Det er jo også vigtigt at I stille og roligt kommer ind i en rytme, hvor hun lærer at det er om dagen man er mest aktiv og vågen og om natten, man er mindre aktiv og sovende. Men hvis hun sover meget længe stræk om natten så skal du naturligvis sikre hende hyppigere måltider i dagtimerne.
Når du ammer hende, så er det super vigtigt at det ikke bliver for 'søvndyssende' - forstå mig ret. Hvis du har en stor barm og en meget varm favn, så vil hun efter korte sut meget hurtigt blive lullet i søvn. Derfor er det vigtigt at du forsøger ikke at putte hende for meget når hun skal ammes, men forsøger at lægge hende til uden for mange tæpper, svøb osv. og prøver at 'åbne lidt op' i favnen, så der kommer luft til :)
Det er også en god idé at du nusser hendes hovedbund, trykker hende lidt under tæerne, i håndfladen osv. når hun spiser, så hun ikke får lov til at falde i søvn ved brystet, men holdes igang.
Du kan også med fordel lægge en skiftning ind imellem amningerne netop for at vække hende lidt mere. Du kan således amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, skifte hende og amme fra modsatte side inden hun puttes igen - eller du kan, hvis du oplever at hun ikke har spist nok på brystet i en omgang, skifte hende og lægge hende til samme side igen. Gør du dette, så er det dog en rigtig god idé at skifte ammestilling, så du f.eks. lægger hende til i den traditionelle stilling til at starte med, hvor hun ligger i din favn, skifter hende og så lægger hende til i tvillingestillingen efterfølgende. Det kan hjælpe hende til at stimulere og få tømt dit bryst bedre.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske