Svar: Sover hun for meget? - 0 mdr.

18. november 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Karoline

Tillykke med den lille pige - dejligt at høre at blodprøverne på gulsot nu er nedadgående og at lillepigen er begyndt at øge sin vægt :)

Det er rigtigt at spædbørn kan sove rigtig meget og det skal de naturligvis have lov til, men det er samtidig meget vigtigt ikke bare at lade dem sove fra det hele men netop sikre sig at de får mad nok. Spædbørn har jo ikke naturligt fornemmelsen af hvad det vil sige at være mæt og være sulten og hvis de så samtidig er lidt sløvede af gulsot eller andet, så er det vigtigt at 'holde dem lidt til ilden' :)

Som udgangspunkt må lillepigen godt sove 5 timer i et stræk - hvis hun gør det om natten, fordi det er der I begge har mest brug for det - det er altså bedre for alle at hun sover sine 5 timer mellem kl. 23 og 04 i stedet for kl. 12-17 i dagtimerne. Det er jo også vigtigt at I stille og roligt kommer ind i en rytme, hvor hun lærer at det er om dagen man er mest aktiv og vågen og om natten, man er mindre aktiv og sovende. Men hvis hun sover meget længe stræk om natten så skal du naturligvis sikre hende hyppigere måltider i dagtimerne.

Når du ammer hende, så er det super vigtigt at det ikke bliver for 'søvndyssende' - forstå mig ret. Hvis du har en stor barm og en meget ...

Annonce

... varm favn, så vil hun efter korte sut meget hurtigt blive lullet i søvn. Derfor er det vigtigt at du forsøger ikke at putte hende for meget når hun skal ammes, men forsøger at lægge hende til uden for mange tæpper, svøb osv. og prøver at 'åbne lidt op' i favnen, så der kommer luft til :)

Det er også en god idé at du nusser hendes hovedbund, trykker hende lidt under tæerne, i håndfladen osv. når hun spiser, så hun ikke får lov til at falde i søvn ved brystet, men holdes igang.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan også med fordel lægge en skiftning ind imellem amningerne netop for at vække hende lidt mere. Du kan således amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, skifte hende og amme fra modsatte side inden hun puttes igen - eller du kan, hvis du oplever at hun ikke har spist nok på brystet i en omgang, skifte hende og lægge hende til samme side igen. Gør du dette, så er det dog en rigtig god idé at skifte ammestilling, så du f.eks. lægger hende til i den traditionelle stilling til at starte med, hvor hun ligger i din favn, skifter hende og så lægger hende til i tvillingestillingen efterfølgende. Det kan hjælpe hende til at stimulere og få tømt dit bryst bedre.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet